Po visokių teorijų ir tvarkaraščių truputį nusileiskim ant žemės. Pažiūrėkim, ką kasdien mato paprasti žmonės. Bet ne Lietuvos bamboje Vilniuje, o kur nors kitur. Kaip žinote, šiame tinklaraštyje kartais pagvildenu autobusų stočių temą – tai straipsnelių serija Stočių apžvalgos. Jau parodžiau, kaip atrodo Panevėžio, Trakų ir Rygos stotys (o vaizdeliai išties įdomūs). Šiek tiek detaliau pasiaiškinau, kas negerai su Vilniaus autobusų stotimi – jauniausiu sostinės susisiekimo objektu – ir ar verta ją griauti.
Bet dabar nusikelkim į kokį paprastą miestelį. Pavyzdžiui, į šalia Lenkijos sienos esančius Lazdijus su 3600 gyventojų. Turbūt nesuklysiu pavadinęs šią autobusų stotį viena niūriausių, kokią tik teko matyti.
1. Nuo gatvės pusės mus pasitinka „Gelažinė krautuvė“ 🙂
Beje, įdomus faktas. Nors Lenkija visai šalia, nėra jokių autobusų nei į Seinus, nei į Suvalkus (o lietuviai juk mėgsta apsipirkti Lenkijoje!). Nei Alytaus, nei Lazdijų gyventojai viešuoju transportu daugybę metų negali nuvažiuoti į Lenkiją. Tokia istorinė galimybė atsirado tik pernai – 2020 m. vasarą į Baltijos šalis įžengęs „Flixbus“ paleido maršrutą Vilnius–Krokuva pro Alytų ir Seinus. Tiesa, kaip suprantu, Flixbusas Lazdijuose lyg ir nestodavo? Tačiau pirmą kartą atsirado tiesioginis maršrutas iš Alytaus į Lenkiją. Kaip ten bebūtų, po maždaug savaitės dėl karantino šitas maršrutas buvo nutrauktas. Gal jis atgims šiemet?
2. Žvilgsnis į vidų. Stotis visai erdvi, šviesi ir tvarkinga:
Viduje – standartiniai suolai, taksofonas ir kasos langelis. Spėju, kad seniau čia buvo ne aklina siena su vienu miniatiūriniu langeliu, o ištisinis stiklas su keliomis kasomis. Tikriausiai vėliau užmūrijo.
3. Kaip ir kiekvienoje stotyje, čia yra maršrutų schema. Sovietinių laikų schemos – didesnio formato, ant medžio plokščių. Šiuolaikinės dažniausiai spausdintos ir mažos. Štai vaizdas iš arčiau:
Galbūt apie stotyse esančias schemas, piktogramas, tvarkaraščių stilius parašysiu kada nors ateityje. Pavyzdžiui, Vilniaus stotyje sovietmečiu buvo ne tekstinės nuorodos, o įdomios piktogramos. Dar būtų įdomu surinkti maršrutų schemų galeriją, ypač iš nugriautų stočių. Jeigu manote, kad tai įdomi tema, parašykite komentarą.
4. Priešingoje salės sienoje – tvarkaraščiai. Stilius kaip Panevėžyje.
5. Ant durų kabo darbo laikas – ne stoties, bet „Gelažinės krautuvės“. Taip pat sukrauti kažkokie trąšų maišai. Vis dėlto stotis lyg ir veikianti. Kadangi fotografavau vėlai vakare, tai viskas buvo užrakinta.
6. Čia buvo pagrindinis įėjimas nuo gatvės. Nepakeistas sovietinis šviestuvas. Stotis atidaryta 1980 metais, pačiame miesto pakraštyje.
7. Kita stoties pusė – vaizdas į peronus.
8. Atsitraukus tolėliau. Seniau stotis buvo pilka, tai gal dabartinis vaizdas ne toks jau ir blogas.
9. Matote viršuje šviesesnį plotą? Ten buvo nutrupėjęs tinkas. Laimei, kosmetinis remontas ir nauja spalva kažkiek pagerino vaizdą. Beje, stotis priklauso privatiems savininkams (kaip ir „Lazdijų autobusų parkas“)…
Bent jau stiklai neišdaužyti ir neužkalti medžio plokštėmis: stotis „persišviečia“.
10. Peronai. Prieš 10 metų per šituos peronus du plėšikai bėgo nuo juos besivejančio vairuotojo.
Kaip pasakojo nusikaltimo liudininkai, du vyriškiai į 17 val. 15 min. iš Lazdijų autobusų stoties perono vietiniu maršrutu išvykti turėjusio autobuso saloną įlipo prieš pat išvažiuojant. Be vairuotojo, salone buvo daugiau keleivių.
Vienas iš įlipusiųjų vairuotojo pasiteiravo, kiek kainuoja bilietas iki paskutinės maršruto stotelės, kitas liko stovėti autobuso tarpduryje, taip trukdydamas autobuso vairuotojui uždaryti duris.
Pirmasis, išgirdęs bilieto kainą, staiga griebė prie vairuotojo gulinčią rankinę su dokumentais, bilietais bei surinktais už juos pinigais ir abu plėšikai nubėgo per stoties peroną miesto pakraščio link. Iškviesti policijos pareigūnai įtariamuosius bėglius sulaikė Turistų gatvėje, šalia „Karalaičio“ benzino kolonėlės esančiose pievose. Įtariamieji uždaryti į areštinę. Pas juos rastas ir pagrobtas inkasacinis krepšys, kuriame buvo vos 53 litai monetomis.
iš: Lazdijuose – įžūlus išpuolis prieš autobuso vairuotoją, lrytas.lt
11. Įdomu – tarpmiestinių autobusų vietų numeracijos schemos. Minkštieji autobusai:
Jei gerai įskaitau, nuo kairės į dešinę: Ikarus-250. Ikarus-256 ?, LAZ-697. LAZ-699, mikrūškė RAF-2203. Beje, iš vaikystės prisimenu, kad tvarkaraščiuose minkštieji būdavo žymimi raide Q ar W (kuria tiksliai, nepamenu).
12. Paprastieji:
Ikarus-260.27, LAZ-695, LAZ-42021, PAZ-672 (Biržuose dar berods važinėja net keletas), PAZ-3205.
13. Paskutinis žvilgsnis į erdvią laukimo salę. Kaip sakė merė, „[p]astatas yra ne tik nepatrauklus iš išorės. Jame šalta ir nepatogu laukti autobuso.“
14. Finalinis akordas. Melancholija. Tokį vaizdą pro autobuso langą pamato iš ir į stotį važiuojantys keleiviai.
Nuotraukas dariau 2019 m. vasarą. Galbūt greitai šie kadrai virs istorija!
[Rajono savivaldybės merė Ausma Miškinienė] teigė, kad susitikimuose su rajono gyventojais ne kartą išgirdo žmonių prašymą perkelti autobusų stotį arčiau miesto centro. Merei žinoma, kad žmonės, į Lazdijus bei kitus miestus vykstantys autobusais, yra vyresnio amžiaus ir turintys tikrai nedideles pajamas. Jiems sunku iš vieno Lazdijų pakraščio pasiekti kitą, kuriame šiuo metu yra autobusų stotis. „Manau, kad įkurti autobusų stotį čia, kur šiuo metu yra policijos komisariatas – ideali vieta rajono gyventojams: vietoje prekybos centras, rajono savivaldybė, ligoninė bei pirminio sveikatos priežiūros centro įstaigos, vaistinės“
iš: Autobusų stotis miesto centre – jau savivaldybės planuose, 2020-01-30
2020 m. spalį paaiškėjo, kad naujos stoties projektavimas jau vyksta (tik neužsimenama, kur) ir atidarymas bus pavasarį.
Jeigu stotis iš tikrųjų bus atkelta į centrą, Lazdijai bus pavyzdys kitiems miestams, pasielgusiems atvirkščiai. Apie stočių kilnojimo nesąmones esu parašęs čia ir čia. O jeigu nauja stotis išdygs vietoj dabartinės, pakraštyje – ką gi, vis šiokia tokia pažanga.
Prabangus elektrobusas ar stotis?
Kol kas tikrai liūdnoka situacija: regionuose viešasis transportas varganas, stotys nušiurusios, pakraščiuose, ir tokiems miesteliams tuo pat metu siūloma pirkti brangius elektrobusus! Lazdijai prieš keletą metų buvo pritarę sumanymui pirkti vieną elektrinį autobusą ir patys samdyti bei išlaikyti vairuotoją (nes privačiam autobusų parkui už valstybės pinigus pirkto autobuso gi neduosi):
Kai kurie [gyventojai] siūlė autobusą pirkti ir perduoti Lazdijų autobusų parkui arba skirti lėšas autobusų stoties rekonstrukcijai. Bet tai – neįmanoma, nes autobusų parkas – ne savivaldybės įmonė. Todėl rytoj tarybos nariams, atsižvelgus į gyventojų siūlymus, teikiamas sprendimo projektas nepirkti nors ir ekologiškos, bet labai brangios transporto priemonės, kuria gyventojų, net ir norėdami, nemokamai vežioti negalėtume. <…> Šiais metais tą beveik 100 tūkst. eurų sumą, kuria turėtume prisidėti perkant elektrinį autobusą, geriau skirsime rajono kelių infrastruktūros gerinimui ar švietimo sektoriaus problemoms spręsti“, – sakė savivaldybės merė Ausma Miškinienė. [šaltinis]
„Arba-arba“: arba viešasis transportas gauna brangų elektrinį žaisliuką vardan feikinės ekologijos, arba špygą taukuotą. Kodėl negalima finansuoti papildomų reisų esamais autobusais, kas bent jau pagerintų keleiviams susisiekimą ir gal net labiau prisidėtų prie ekologijos?
Jeigu autobusų parkas priklausytų savivaldybei, tai jau geriau atnaujinti esamus autobusus (kurių amžius dažnai jau solidus) keliais paprastais autobusais, o ne vienu stebuklingu ir brangiu elektrobusu. Nes geriau jau penkis kartus per dieną važiuojantis dūmijantis PAZikas, negu vieną kartą per dieną važiuojantis stebuklingas elektrobusas.
Jei patiko straipsnis, gali paspausti nykštį į viršų (kad žinočiau, kokios rubrikos ir temos skaitytojams įdomiausios).
★ PAPILDYMAS: viešajam transportui tarp Lietuvos ir Lenkijos nelemta egzistuoti
Kiek nerealistiškas maršrutas nuo Lazdijų į Lenkiją, galima spręsti iš Punsko naujienų portalo straipsnio „Ar reikia maršrutinio autobuso į Seinus? O gal geriau taksi?“:
„Aš dažnai važinėju tarpmiestiniais autobusais, kurių maršrutų tradicijos susiformavę per daugelį metų, ir galiu pasakyti, jog dažnai dideliuose autobusuose būna vos keletas keleivių. O kas būtų su naujai atidarytu maršrutu Lazdijai–Seinai? Važiuojančių tikrai nebūtų daug, todėl, manau, jis tikrai nereikalingas. Tai niekinis sumanymas, neprotingos svajonės. Tie pensininkai, kuriems labai reikia į Seinus ar Punską, tegul samdosi taksi ir važiuoja“, – sakė žinoma Lazdijų krašto patriotė.
Šaltinis: punskas.pl
Įrašų serija Stočių apžvalgos
- Laiko mašina su tupyklomis (atspėk miestą)
- Turistų košmaras Trakuose
- Rygos autobusų stotis: geriau už Vilnių?
- Kas blogai su Vilniaus autobusų stotimi?
- Niūriausia Lietuvos stotis. Lazdijai
- Nusmurgusi ir nusususi Druskininkų stotis
- Tuneliai, bariukai ir kiti užkaboriai. Warszawa Zachodnia stoties apžvalga
Univermagai ir kiti pastatai
- Atgal į 90-tuosius: paskutinis Lietuvos univermagas
- Palangos pažiba – subtilusis „Žilvinas“
- Neužbaigtas TV bokštas!