Kol dar nėra tiesioginio traukinio Vilnius-Varšuva, pigiausias ir vienintelis normalus antžeminis transportas išlieka autobusai. Kaip tokius keleivius pasitinka Varšuva? Ar pagrindinė šio miesto autobusų stotis geresnė nei Vilniaus ar Rygos? Turėdamas porą valandų laisvo laiko giliau palandžiojau po stoties požemius ir užkaborius (nemanau, kad ten buvote), todėl kviečiu pasižvalgyti ir jus.
01. Stotis pavadinimą gavo iš šalia esančios geležinkelio stotelės – Warszawa Zachodnia, arba „Varšuva vakarinė“. Autobusų stotis atidaryta 1980 metais. Akcentas – kairėje matomas kubas, kuriame dabar įsikūręs hostelis.
Dažniausiai tas kubas būna uždengtas reklaminiais tentais, tačiau būtent šitos nuotraukos darymo dieną jų nebuvo.
02. Kiekvienas peronas – kaip atskira salelė. (Nuotraukas dariau 2019 metais.)
03. Kiekvieną tokią salelę-peroną buvo galima pasiekti per požeminę perėją! Kur geltoni turėklai, ten laiptai dar išlikę. Turbūt pradinis sumanymas buvo, kad keleivis, atėjęs nuo pat geležinkelio peronų tuneliu, užkils iškart į reikiamą autobusų platformą.
04. Po šiuo pravažiavimu, kairėje pusėje slepiasi tos požeminės perėjos. Viename lenkiškame tinklaraštyje perskaičiau, kad net pačioje pradžioje niekas tomis perėjomis nevaikščiodavo. Dabar jos uždarytos.
Beje, štai kaip atrodė tie nusileidimai iškart po stoties atidarymo.
05. O čia pats pagrindinis įėjimas į stotį nuo autobusų aikštės. Kairioji iškaba parodo, kas dažniausi autobusų keleiviai 🙂
06. Prie įėjimo dar yra kažkokių buvusių kioskų grindų liekanos.
07. Laukimo salė erdvi. Iš visų pusių sienos aplipusios visokiais kioskais (kas nebūtų labai jau baisu, jeigu jų išvaizda būtų vienodesnė). O šiaip tai vizualiai dominuoja ukrainietiška mobiliojo ryšio reklama.
Pasirodo, seniau vietoj tos reklamos buvo mozaika, kurios vaizdo internete niekaip nerandu. Dabar iš jos liko tik likučiai – jie matosi iš arčiau „Varšuvos mozaikų“ tinklaraštyje.
08. Atsisukus į kitą pusę – ir vėl ukrainietiška reklama, tik jau konkurentų. Ir šiaip visur pilna kirilicos.
09. Iš principo Varšuvos Zachodnią ištiko toks pats likimas, kaip ir Vilniaus autobusų stotį (ji įamžinta kitame straipsnyje, galite palyginti). Daug buvusio „viešo“ ploto tapo kioskais ir parduotuvėlėmis su rėkiančiomis iškabomis, dingo vientisas vaizdas. Antrame aukšte kai kur buvusios atviros erdvės užmūrytos (reklama „Cora“):
10. Stoties planas. Autobusų stotis labai ilgu požeminiu tuneliu sujungta su geležinkelio platformomis. Kodėl tas tunelis, eidamas po automobilių aikštele, toks ilgas? Pasirodo, šioje vietoje iš pradžių planuotas kokius penkis kartus didesnis pastatas, turėjęs tarnauti ir autobusų, ir geležinkelių keleivių reikėmėms. Tačiau dėl ekonominių sunkumų pastatytas tik tas penktadalis, kuris dabar yra Dworzec Autobusowy.
11. Iš laukimo salės leidžiamės į požemį, kuriame yra ir tualetai. Kartą juos naudojo kaip filmavimo vietą kažkokiam lenkų kriminaliniam filmui.
12. Kaip rašo vienas tinklaraštininkas, iš pradžių, kol dar čia neįsikraustė visokios kebabinės, tunelis buvo daug platesnis, bet nešvaresnis.
13. Yra visokių bariukų. Tačiau pažiūrėjęs į klientų veidus drįstu teigti, kad dauguma jų tikrai ne etatiniai pijokai, kaip Vilniaus stotį supančiame alubarių-myžalinių fortifikaciniame žiede.
14. O čia tunelio atšaka, vedusi į autobusų peronus. Kadangi dauguma išėjimų į autobusų peronus buvo arba užpilti žemėmis, arba užtverti grotomis, šita zona apmirusi. Matosi, kad parduotuvės pačiame gale neišsilaiko (fotografuota darbo dienos viduryje, prieš koroną). Tačiau vienai įstaigai nuošalesnis kampelis kaip tik labai tinka 😀
15. Bet jeigu eitume į priešingą pusę, geležinkelio platformų link, galiausiai atsidurtume suremontuotame tunelyje.
16. Ir galėtume patekti į tokią nedidukę, bet naują geležinkelio stoties fojė. Pasirodo, ji atidaryta 2015 metais, padedant privatiems investuotojams, netoliese stačiusiems biurų pastatus.
17. Pakilus į paviršių. O, kad Lietuva turėtų nors vieną tokią geležinkelio stotį ar stotelę!
18. Šitas stiklinis įėjimas su nedidele fojė – dar ne viskas. Iki 2023 metų bus radikaliai modernizuota visa stotis orientuojantis į Berlyno, Utrechto ir Vienos pavyzdžius. Virš bėgių atsiras ištisinis stogas, po peronais esanti požeminė perėja taps platesnė ir aukštesnė, o po ja, -2 aukšte, atsiras tramvajų tunelis su stotele. Tai reiškia, tramvajų keleiviai galės išlipti tiesiai po traukinių stotimi ir nesušlapę persėsti į traukinį. Nemanau, kad Vilnius, darydamas Vilnius Connect projektą, numatys galimybę būsimam tramvajui pravažiuoti po geležinkelio bėgiais link Oro uosto…
Čia galite pasižiūrėti būsimos stoties vizualizacijas. Tikėkimės, kažkas panašaus atsitiks ir Vilniuje.
19. Tarp stočių galima eiti nebūtinai tuneliu. Grįžau paviršiumi: čia yra miesto transporto stotelės, automobilių aikštelės ir vienas baras. Stovint jau prie autobusų stoties, tolumoje kairėje matosi tas stiklinis įėjimas į būsimą modernizuotą geležinkelio stotį.
20. Beje, Varšuvoje jau yra taktinis tvarkaraštis (kaip ir daugybėje kitų Lenkijos didmiesčių)! Nors išspausdintas nespalvotai, be paveiksliukų, be mandrų šriftų ir ant paprasto A4 lapo, vis tiek geriau jau toks taktinis tvarkaraštis negu kokia pakazūcha Ukrainoje, kur nevykę nereguliarūs tvarkaraščiai išgražinami, nuspalvinami ir išspausdinami ant didžiausių lapų su visokiais QR kodais.
Jei dar neskaitėte, apie taktinius tvarkaraščius esu prirašęs čia:
miesto transportui,
geležinkelio transportui (integruotasis taktinis tvarkaraštis),
Lietuvos geležinkeliams (mano siūlomas variantas).
21. Bet prieš pabaigą dar grįžkim į autobusų stotį. Štai vaizdas atėjus paviršiumi nuo geležinkelio stoties.
22. Po tuo „kubu“ yra tokia naktinė laukimo salė.
23. Einant nuo naktinės į pagrindinę laukimo salę, galima užsukti į visokias parduotuvėles ir valgyklas. Šita primena Vilniaus stoties „Krido bistro“.
24. Koridorius, žiūrint nuo pagrindinės laukimo salės.
25. Nuo balandžių prireikė apsaugoti kioskų stogus pagrindinėje salėje.
26. Antrame aukšte. Matosi, kad balta siena pertvėrė kažkada čia buvusią atvirą erdvę, per kurią matėsi pagrindinė laukimo salė. Dabar čia įsikūrusios visokios ukrainiečių įdarbinimo agentūros, pro kurių duris kas kelias minutes vaikščiojo būsimi darbuotojai.
27. Atsisveikinam.
Išvados
Trumpas LT, LV, PL sostinių aut. stočių palyginimas
▲ Išvaizda. „Zachodnia“ jaunesnė už Vilniaus AS visu dešimtmečiu, bet chaotiškos išvaizdos kebabinių ir kioskų dėka abi stotys atrodo labai panašiai. Parduotuvės ir užkandžiai keleiviams reikalingi, bet jų išvaizdą būtų galima labiau kontroliuoti. Nors pagal dydį Vilniaus stoties viduje vietos keleiviams yra mažiau, tačiau vaizdas kažkiek tvarkingesnis nei Varšuvoje. Ryga pagal tvarką gerokai lenkia abi stotis.
▲ Pagal patogumus nepasakyčiau, kad Vilniaus ir Varšuvos stotys iš esmės skiriasi. Varšuvoje, žinoma, daugiau parduotuvių ir užkandinių – daugiu pasirinkimo. Taip pat bagažo saugojimas yra pastato viduje, o ne kažkokiame atskirame kioske-konteineryje.
▲ Naktiniai patogumai (prieš pandemiją). Galbūt galima sakyti, kad Vilniaus trūkumas toks, kad nakčiai stotis buvo uždaroma (priešingai nei Rygoje ar Varšuvoje). Tačiau reikia turėti omenyje, kad Varšuvoje nėra šalia esančio geležinkelio stoties pastato, kuris veiktų visą parą. Todėl šiuo aspektu nė vieno miesto keleiviai nebuvo pernelyg nuskriausti. ★ (Beje, Kauno AS buvo vienintelė visą parą dirbusi stotis Lietuvoje – ten tikriausiai būdavo daugiau tarptautinių naktinių autobusų nei Vilniuje!)
▲ Pagal informacijos pateikimą Varšuvoje taip pat blogai kaip Vilniuje: peronuose nėra švieslenčių, vienintelės švieslentės tik laukimo salėje.
⬤ Išvada: praktiškai pagal visus kriterijus Ryga lenkia ir Vilniaus, ir Varšuvos stotis, kurios yra labai panašiame lygyje. Vis dėlto unikalus Varšuvos privalumas yra didelės erdvės ir prekybos gausa (kas savaime suprantama dėl šalies ir miesto dydžio). Vis dėlto per daug nežiūrint į estetinę pusę, visos trys stotys keleiviams siūlo panašaus lygio bazines paslaugas ir nė viena nėra smarkiai prastesnė už kitas dvi.
Ateitis
Kas laukia šios apšiurusios stoties? Kaip matyti, gretima geležinkelio stotis jau greitai bus modernizuota, tačiau joje nenumatyti autobusų peronai ar autobusų stotis. Panašu, kad per daug neskubama: gal todėl, kad kol kas pagal funkcionalumą dabartinei autobusų stočiai nėra ko prikišti, o didžiausias trūkumas tik išvaizda.
★ Ateinantis straipsnis bus apie dar vieną užsienio stotį. Gali sekti tinklaraščio FB puslapį ir/ar įvertinti straipsnį vienu spustelėjimu šičia:
Šaltiniai ir nuorodos (Zachodnia)
- Fotopolska: senos nuotraukos.
- Čia nuotrauka, kaip atrodė vertikalus tūris, kol dar nebuvo aplipdytas antenomis ir reklamomis.
- Powojenny Modernizm: straipsnis su nuotraukomis. Čia matosi uždarytos požeminės perėjos, tvarkaraščio pateikimas (prieš atsirandant švieslentėms) ir kt.
- Miasta Rytm: Chaosas priešais Varšuvos vakarinę AS. Mini-reportažas tinklaraštyje.
- Warszawskie mozaiki straipsnis.
- Naujos stoties vizualizacijos!
KITOS STOTYS: įrašų serija Stočių apžvalgos
- Laiko mašina Panevėžyje
- Turistų košmaras Trakuose
- Rygos autobusų stotis: geriau už Vilnių?
- Kas blogai su Vilniaus autobusų stotimi?
- Niūriausia Lietuvos stotis
- Tvarkingai nusmurgusi Druskininkų stotis
Varšuvos Zachodnia
Kažkaip spėju naivu svajoti apie tramvajų po bėgiais, kai Vilniuje jo turbūt niekada net nebus.
PatinkaPatinka
Taip, naivu to šiandieniniame Vilniuje tikėtis. Vis dėlto manau, kad turėtų būti apsvarstyta galimybė kaip nors palikti tam laisvos vietos, kad po to nereikėtų griauti stoties pastato ir panašiai. Tiesiog numatyti tokį variantą, kad jam ateityje nebūtų užkirstas kelias. Devynis kartus matuok, dešimtą pjauk.
PatinkaPatinka