20 darbų, kurie kardinaliai pagerintų Vilniaus transportą

Štai ko vilniečiai turi reikalauti iš merų, kandidatų į merus, tarybos narių, viešąjį transportą organizuojančių asmenų. Štai apie ką turi klausinėti ir rašyti žurnalistai, kai kalbama apie susisiekimą. Kodėl apie daugelį dalykų, kurie yra esminiai, praktiškai niekas nerašo ir nekalba?

Mano pagrindinė mintis: dabartinis viešasis transportas ženkliai atsilieka nuo Vakarų Europos, todėl jam reikia kokybinio šuolio! Tramvajus ar metro Vilniuje situaciją pagerintų, tačiau sistemos pagrindą juk vis tiek sudarys esamas transportas, kurį bet kokiu atveju reikia reformuoti! Todėl surašiau tik darbus, skirtus dabartiniam viešajam transportui. O dviračių takų, gatvių infrastruktūros, miesto plėtros klausimų čia iš esmės neliečiu.

Beje, jeigu jums kyla amžinasis klausimas „kaip man vaikus išvežioti be mãšinos“, skaitykite tam skirtą straipsnį. O dabar grįžkim prie viešojo transporto pagerinimo.

Bloga žinia: sąraše yra „tik“ 20 punktų. Gera žinia: daug kas gali būti įgyvendinta gana greitai, netgi per vieną kadenciją. Todėl platinkite, dalinkitės ir siūlykite šį sąrašą į sveikatą. Būtų gerai, kad su sąraše minimais dalykais susipažintų kuo daugiau žmonių, ypač žurnalistai, kandidatai į merus, miesto tarybą, specialistai, dirbantys su Vilniaus viešuoju transportu, aktyvūs miestiečiai.

20 darbų, kurie kardinaliai pagerintų Vilniaus viešąjį transportą

Maršrutų organizavimas

(1) Atlikus išsamią studiją įvesti integruotąjį taktinį tvarkaraštį ir tuo pačiu kardinaliai optimizuoti maršrutų tinklą. Tai leis sukurti ne tik patogesnius, lengviau įsimenamus, bet ir maksimaliai reguliarius ir tarpusavyje suderintus tvarkaraščius. Taip pat bus sutaupoma lėšų: efektyviau išnaudojami autobusai/troleibusai. (▲ Kas tai yra? ▲ Kaip tai veikia ir kodėl tai efektyvu?)

(2) Apibrėžti maršrutų kategorijas ir aptarnavimą. Nustatyti intervalus ne piko metu ir piko metu bei aptarnavimo valandas (pvz., bazinis taktas paprastiems maršrutams ne piko metu 5:00-6:00, 9:00-16:00, 20:00-24:00 yra LYGIAI 20 min., piko metu sutankinamas iki LYGIAI 10 min.). Taigi, kiekviena žinutė ir kiekvienas pasisakymas apie tvarkaraščių pakeitimus taps KONKRETUS (pvz., VVT praneša: „10-ties minučių taktas (intervalas) vakare pratęsiamas viena valanda ilgiau: iki pat 20 valandos“ arba miestiečiai prašo seniūno/mero: „reikalaujame, kad šeštadieniais užtikrintumėte 30 minučių taktą iki pat 18 valandos!“). Šiuo metu tvarkaraščiuose yra betvarkė, nes intervalai visos dienos metu gali skirtis net kelis kartus, nėra aiški kursavimo pradžia ir pabaiga – todėl maršrutų neįmanoma suderinti tarpusavyje, o net jei tą padaryti ir įmanoma, to nesivarginama daryti.

(3) Grąžinti naktinius autobusus ir jų eismą organizuoti pagal rendezvous principą: lygiai kas valandą važiuojantys autobusai susitinka viename taške penkioms minutėms, ir keleiviai gali persėsti iš bet kurio į bet kurį maršrutą.

(4) Tvarkaraščiai gali būti keičiami tik kartą metuose. T. y. stotelėje kabančiame tvarkaraštyje turi būti visų metų informacija – net specialus žymėjimas, kad pvz. kažkuris reisas nevažiuoja sausio 1 dieną arba nevažiuoja vasaros metu.

(5) Kiek įmanoma sutraukti be reikalo ištemptus grafikus. Probleminėse vietose gerinti infrastruktūrą. Visas viešasis transportas turi važiuoti maksimaliu leistinu greičiu arba dar didesniu greičiu, nei automobiliai (esant atskiroms A juostoms).

Infrastruktūra

(6) Sukurti nenutrūkstamą A juostų tinklą probleminėse gatvėse ir sankryžose kartu su viešojo transporto šviesoforais, suteikiančiais pirmenybę/greitesnį judėjimą. Neturi būti iškiliųjų kalnelių, įdubusių šulinių ir kitų kliūčių.

(7) Pagreitinti troleibusų eismą atnaujinant kontaktinio tinklo iešmus ir kryžmes. (Tą Vilniuje jau berods ruošiamasi pradėti daryti – geras ženklas.)

(8) Kiek įmanoma sumažinti autobusų ir troleibusų dubliavimąsi suteikiant pirmenybę didelės talpos troleibusams su autonomine eiga (pvz., maršrutus, kurie didžiąja dalimi eina po troleibusų laidais, galima skirti troleibusams, kurie greičiu ir manevringumu nė kiek nenusileis dabartiniams greitiesiems autobusams). Tokiu būdu būtų pilnai išnaudojama esama elektrinio transporto infrastruktūra.

(9) Įvesti STOP mygtuko naudojimą nemagistraliniuose maršrutuose (t. y. nestoti ten, kur niekam to nereikia).

(10) Įvesti durų atidarymo mygtuką: duris keleiviai turi atsidaryti patys spausdami mygtuką – taip lengviau užtikrinti reikiamą temperatūrą ir keleivių komfortą.

(11) Stotelėse turi būt naudojami specialūs borteliai, leidžiantys privažiuoti prie pat krašto – taip užtikrinamas greitesnis ir bebarjeris įlaipinimas.

(12) Labiau apkrautose stotelėse didinti paviljonų skaičių, taip pat stogus pratęsti iki pat važiuojamosios dalies.

(13) Daryti smulkius stotelių patobulinimus atsižvelgiant į individualius atvejus – stoteles priartinti vieną prie kitos (sumažinti atstumus persėdantiems), stoteles įrengti ne po, o prieš šviesoforus ir juos derinti (taupomas laikas), panaikinti stotelių kišenes dviejų juostų gatvėse ir panašiai. Savaime suprantami turi būti žymėjimai akliesiems, švieslentės (jau kai kurie mažesni Lietuvos miestai turi beveik daugiau švieslenčių nei Vilnius), aiškus stotelių ir maršrutų sužymėjimas ir kiti dalykai.

(14) Sukurti ir tobulinti persėdimo mazgus su patogia aplinka, dviračių stovais, dviračių nuoma, bilietų automatais ir pan.:

  • miesto branduolyje: esminėse maršrutų susikryžiavimo vietose (pvz., Lvovo st., Laisvės-Pilaitės sankryžoje).
  • ties pagrindiniais įvažiavimais į miestą, kur vyktų persėdimai miestas-priemiestis (pvz., Vaduvos st. Ž. Paneriuose…).
  • ties esamomis ir naujomis geležinkelio stotelėmis (pvz., N. Vilnioje, ties Tūkstantmečio gatve, ties Švitrigailos g. viaduku, Trakų Vokėje, ties Galvės gatve).

(15) Sukurti P+R aikštelių tinklą ties įvažiavimais į miestą prie kiekvieno naujai suformuoto persėdimo mazgo.

(16) Dviračių nuomos punktus įrengti visame mieste, integruoti su viešojo transporto bilietais.

(17) Pradėti kurti Vilniaus priemiestinių traukinių sistemą sutankinant reisus, įvedant taktinį tvarkaraštį, kuriant naujus persėdimo mazgus, statant naujus gyvenamuosius rajonus palei geležinkelį, kuriant naujus maršrutus (pvz., į Grigiškes, pro Žemuosius Panerius ir kt.). Tai ilgalaikis ir sudėtingokas projektas, tačiau pirmus žingsnius šia kryptimi privaloma žengti jau dabar.

Bilietai

(18) Integruoti viso Vilniaus regiono priemiestinį susisiekimą (įskaitant traukinius) sukuriant tarifines zonas (Klaipėdos pavyzdys, tik didesniu masteliu) ir taikant vieną bilietą. Turi būti sukurta viena organizacija, kontroliuojanti visą regiono keleivių pervežimą (žr. Berlyno VBB, Ciūricho ZVV). Miuncheno MVV šiemet sueina 50 metų, o Lietuvoje net tokios minties negirdėti.

(19) Siūlyti keleiviams kuo geresnes sąlygas. Pvz., Augsburgo metinis transporto abonementas, į kurį be metinio VT bilieto įeina tam tikras valandų skaičius automobilio nuomos ir dviračių nuomos. Tačiau čia jau lygis pažengusiems miestams. Taip pat miesto centre egzistuoja zona, kurioje transportas nemokamas absoliučiai visiems. Tokie pasiūlymai gali eiti lygiagrečiai su parkavimo apmokestinimu (pvz., sovietiniuose miegamuosiuose rajonuose galima įvesti parkavimo mokestį tuo pat metu pasiūlant pigesnį „plokščią“ metinį VT+dviračių abonementą).

(20) Sukurti galimybę patogiai įsigyti bilietą be išmanaus telefono ar spaudos kiosko: stotelėse įrengti bilietų automatus. Net Rygoje yra bilietų automatai.

Jūsų nuomonė:

Daugiau

Vilnius: Viešojo transporto bėdos: kaip spręsti?
Pažemintų pėsčiųjų sostinė (2018)
Mūsų varganas transportas
Vilniaus merai apie troleibusų ateitį (2019)

„100 minčių“ yra nepriklausomas tinklaraštis apie miestus, transportą ir architektūrą. Kviečiu sekti Facebooke, WordPresse arba per naujienlaiškį!

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s