Kaip turi atrodyti transporto mazgas? Augsburgo pavyzdys

Pavyzdinio transporto ABC. Atėjo metas prasklaidyti tamsą ir parodyti, kaip turi atrodyti normalus viešojo transporto mazgas. Ten, kur yra stotys ar svarbios stotelės persėdimams, negalima tiesiog išdėlioti penkių suoliukų ir vieno stogelio. Čia jau reikia daugiau darbo ir daugiau patogumų. Tad jūsų dėmesiui – pavyzdinis transporto mazgas Augsburge, atidarytas prieš šešerius metus.

Kai rašau apie stotis ir stoteles, milijoną kartų kartoju, kad persėdimai turi būti patogūs, stoginės – plačios, borteliai – specialūs. Bet geriau vieną kartą pamatyti, nei dešimt kartų išgirsti.

Beje, Augsburgas nėra kažkoks ypatingas metropolis. Ten gyvena 295 tūkst. gyventojų, o pavyzdžiui Kaune – 286 tūkstančiai.

1. Kaip atsirado dabartinis modernus transporto mazgas? Šioje Karalių aikštėje (Königsplatz) jau nuo senų laikų susikryžiuoja 5 tramvajaus linijos. Čia dar 1914 metais išdygo paviljonas keleiviams, kurį miestiečiai praminė „grybu“.

0 1943 AK-Augsburg-Koenigsplatz-mit-Annastrasse-und-Strassenbahnen
Vaizdas iš 1943 m. atviruko

2. Aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje, išaugus eismo poreikiams, aikštė buvo pertvarkyta. Gyventojų pamėgtas grybas, nepaisant protestų, buvo nugriautas, o stotelės perkeltos į kitą aikštės pusę, suformuojant savotišką trikampį. Štai kaip viskas atrodė:

3. 2007 m. pradėta kalbėti apie aikštės rekonstrukciją. Buvo surengtas idėjų konkursas. Rezultatas – automobiliai iš šios aikštės buvo išgrūsti, aišku, patvarkant aplinkines gatves.

A 20191207_134054

O trikampyje pastatytas trikampio formos pastatas. Ten įsikūrė transporto klientų aptarnavimo centras, parduotuvės, viešasis tualetas.

4. Stotelės yra trikampio kraštuose. Jokių zujančių automobilių nėra, yra tik viešasis transportas. Todėl kai tramvajai ir autobusai būna sustoję ar nuvažiavę, galima laisvai pereiti gatves. O Vilniuje reikia laukti prie perėjos ir žiūrėti, ar koks taksioras teiksis tave praleisti, ar prašvilps pro pat nosį.

Atkreipkite dėmesį į aiškų stotelių paženklinimą:

B 20191207_134232

Naujasis stotelių trikampis – Kö – yra modernus ir visiškai bebarjeris. Pagaliau kiekvienas tramvajaus maršrutas turi savo nuosavą, plačią ir saugią įlaipinimo aikštelę. Moderni, specialiai sukurta orientavimosi sistema palengvina įlipimą ir išlipimą. Švieslėntės keleiviams su išvykimo laikais tikruoju laiku rodo, kiek minučių reikės laukti autobuso ar tramvajaus.

Projekto „augsburg city“ reklaminis leidinys „Der Hauptbahnhof“

5. Štai tie savaime suprantami patogumai, kurie turėtų egzistuoti ir Lietuvos miestų svarbiuose mazguose:

K 20191207_134044

6. Švieslentės yra ties kiekviena stotele. O ten, kur eina daugiau pėsčiųjų, yra pagrindinė švieslentė su visais išvažiuojančiais autobusais/tramvajais. Beje, atkreipkit dėmesį, kad taktilinis žymėjimas įpjautas plytelėse ir spalviškai nėra iššokantis:

E 20191207_134336

7. Viešojo transporto klientų aptarnavimo centre. Ta įmonė užsiima ne tik viešuoju transportu, viešų dviračių nuoma, automobilių nuoma (savotiškas viešas CityBee), bet ir vandens bei elektros tiekimu.

C 20191207_135156

8. Čia galima rasti pagrindinių transporto maršrutų tvarkaraščių-lankstinukų. Kaip ir kituose Vokietijos miestuose, visi tvarkaraščiai taktiniai (kas tai yra, aprašysiu kitame straipsnyje), o naktiniai autobusai išvažiuoja iš vieno taško.

D 20191207_134556

9. Bilietų automatai, tvarkaraščiai, žemėlapiai, pavojaus mygtukai išdėstyti tokiose vienodai atrodančiose šviečiančiose dėžėse, o ne ant kelio ženklo skardų, kaip Lietuvoje.

O 20191207_134241

10. Stogai turi būti ištisiniai, kur tik įmanoma!

F 20191207_134059

11. Mazgas sutrumpintai vadinamas der .

H 20191207_134005

12. Transporto infrastruktūros čia niekas nesigėdija. Ji kaip tik yra sušiuolaikinta ir pabrėžta, suteikianti identitetą visai aikštės daliai.

L 20191207_202015

13. kaip transporto sistemos šarnyras funkcionuoja puikiai. Pakankamai vietos, persėdimo atstumai minimalūs. Kaip tik nuo šios sausio pirmosios Augsburge įsigaliojo novatoriška „plokščia“ bilietų sistema su nemokamais važiavimais centre ir automobilių nuoma. Aprašysiu ateinančiuose įrašuoe.

N 20191207_202103

14. Stoties link. Nors stotis yra vos už penkių minučių kelio, Kö yra gal net svarbesnis persėdimo mazgas.

M 20191207_202106

Ir po penkerių tarnavimo metų galime pasididžiuodami sakyti: Königsplatz pasisekė ir yra geras pavyzdys, kaip urbanistika ir viešasis transportas, vystomas miesto ir swa (Augsburgo VT kompanijos), sėkmingai formuoja ateitį.

„augsburg city“ leidinys

Viskas buvo atidaryta 2013 m. gruodį, o projektuota dar anksčiau. Lietuvoje Vilnius savo stoties mazgą dar tik projektuos, o kitur turbūt visai nieko neketina daryti. Kaip manote, ar ten atsiras panašūs patogumai, aiškūs žymėjimai? Ar bus apgalvota, kaip juda ir persėda keleiviai? O gal bus tik bukai susmaigstyti atskiri stogučiai, nutolę nuo gatvės, ir pora suoliukų?

Vilnius, be Stoties, tikrai turi potencialo sukurti daugiau transporto mazgų. Vienas toks jau buvo padarytas sovietmečiu – Antakalnyje (kur dabar stovi kavinė Trolina). Rekonstravus pagal užsienio pavyzdžius, susiejus su priemiestiniu transportu galėtų išeiti kažkas padoraus ir patogaus. Dar galima sukurti ir kitus persėdimo punktus ties pagrindiniais miesto išvažiavimais. Ten būtų P+R aikštelės, persėdimo stotelės į priemiestinius autobusus, dviračių stovėjimo vietos. Naujuose pastatuose būtų galima įkurdinti parduotuvėlės, užkandines, kepyklėles, ir iš nuomos uždirbti. Gal ir Lietuvos miestuose bus kuriama žmoniška aplinka ir patogus transportas?

Kaip turi atrodyti stotelė?
Kaip turėtų atrodyti mūsų blokiniai rajonai?

Nebūk zombis
Vilniaus stotys: skaidyk ir naikink
Kaip sukurti tobulą autobusų tvarkaraštį Lietuvos miestams?
Atgal į 90-tuosius: paskutinis Lietuvos univermagas

Parašykite komentarą