Kas kiša pagalius į dviračio ratus?

Duok vaikui kišenpinigių pietums, ir ko jis prisipirks? Ne itin tikėtina, kad valgys normalius pietus valgykloje. Greičiausiai pamatysite jį žiaumojantį kokius čipsus ir užsigeriantį kola.

Taip pačiai ir Lietuva – gavo nemenkų kišenpinigių iš ES. Ir ką daro su savo miestais, savo gatvėmis? Mama prisakė: vaikeli, reikia darnaus judumo plano, reikės judėti ekologiškai, pėstieji, dviratininkai ir viešasis transportas turi būt prioritetas! Vaikelis galva palinksėjo, ir žiūrėk jau kemša saldainius. Gatvės platinamos, remontuojamos, perasfaltuojami sovietmečiu užasfaltuoti pertekliniai plotai. Kad tik patogiau automobiliams – netgi žmonės į požemį grūdami. Pėstieji ir dviratininkai lieka prie suskilusios geldos.

11 vaizdelių su elementariais dviračių takais

P A V Y Z D Ž I A I   Lietuvai

Užteks pasiteisinimų. Galima turėti patogius dviračių takus, neišleidžiant milijonų. Nebūtinas raudonas asfaltas ir kardinalios rekonstrukcijos. Pats pamačiau situaciją Vokietijoje. Užtenka ir visai elementarių dviračių takų abipus kiekvienos svarbesnės gatvės. Ir bum! Miestas tikrai patogus dviračiams, nors takai ne stebuklingi. Pagerinti takus galima ir vėliau.

Užsimaniau ir jums parodyti tuos paprastučius dviračių takus, kurių Lietuvoje vis dėlto nelabai sugebama padaryti.

1. Štai paprastas sublokuotų namų rajonas. Bet yra minimalus dviračių takas. Iš abiejų pusių. Atkreipkite dėmesį, kad takas ir šaligatvis vizualiai atskirti.

D 20180729_181402

Nežinau, ar tai jums naujiena, bet Lietuvos miestuose daugelis gatvių yra per plačios. Aš nekalbu apie juostų skaičių, o apie pačių juostų plotį. Jeigu vienai juostai dažniausiai užtenka 2,75-3,20 m (priklausomai nuo gatvės kategorijos), tai daug kur dar nuo sovietinių laikų turime 3,50-5,00 m ar net platesnes juostas. Tai ir eismo saugumo, ir ekologiniu požiūriu yra nesąmoningas ir nepateisinamas dalykas. Bet niekam tai neužkliūna, ir iš ES lėšų visas tas perteklinis asfaltas yra naujai perklojamas, o dviračių takų neatsiranda. Kodėl tie pertekliniai du ar daugiau metrų asfalto negali būti skirti dviračių takui? Negali. Ir taškas. Nu kažkaip neįprasta pas mus…

2. Dar vienas pavyzdys. Plotis gal ir mažas, bet dviračių takas yra! Tai daug ką reiškia.

D 20180729_180406

Lietuvoje minimalus dviratininko važiavimo erdvės plotis pagal STR yra 1 m. Tokį patį taką galėtume turėti ir mūsų miestuose.

Gal man papriekaištausite, kad 0,75-1,00 m pločio taku važiuoti nekomfortiška. Atsakau: a) komfortas yra, nes važiuojate asfaltu; b) jau geriau 1 m pločio asfalto dviračių takui, negu važiuojamojoje dalyje, kurios perteklinio pločio automobiliams vis tiek neprireikia.

3. Šitas dviračių takas tikriausiai buvo nutiestas žalioje juostoje tarp šaligatvio ir kelio:

D 20180723_091658

4. Vienpusis dviračių takas senamiestyje, vienpusio eismo gatvėje eina priešinga kryptimi.

D 20180531_181910

5. Tada kerta kampą. Lietuvoje dažniausiai būna atvirkščiai – takas lūžinėja ratais kvadratais, su kuo daugiau nepatogių kampų, nors reikalo nėra.

D sutrpm

Dviračių šviesoforai – nereikalingi žaisliukai?

6. Dviračių pervaža su dviračių šviesoforu akių lygyje. Visur yra STOP juostos. Kadangi čia senamiestis, juostai panaudotos trinkelės.

D schls

Gali pasirodyti, kad šitie šviesoforai – tik nereikalingi žaislai. Tačiau tai netiesa. Viena vertus, dviračių šviesoforai su pervažomis parodo, kad dviratininkas suvokiamas kaip pilnateisis eismo dalyvis. Antra vertus, atsiranda įvairesnių galimybių reguliuoti sankryžą. Pastebėjau, kad daugelyje sudėtingesnių sankryžų dviračių ir pėsčiųjų šviesoforai veikia skirtingai. Pavyzdžiui, žalia / raudona anksčiau užsidega vieniems arba kitiems. Matyt, įvertinamas skirtingas pėsčiųjų ir dviračių judėjimo greitis.

7. Štai kitokios sankryžos pavyzdys. Atkreipkite dėmesį: dviračių STOP juosta yra toliau, negu mašinų. Taigi, į dešinę sukantys vairuotojai jau stovėdami prie raudono šviesoforo mato dviratininkus, kuriuos privalės praleisti.

D 20180729_193558

8. Ekstremalesnis pavyzdys.

D brns

Rekonstruotoje sankryžoje dviračių takui erdvės nepagailėta: pervažos plotis siekia net 3-4 m. Gal atrodo neįprastai, bet iš tikrųjų tas didelis plotis praverčia:

  • degant raudonam šviesoforo signalui prie STOP linijos nereikia visiems išsirikiuoti kaip viščiukams į vieną eilę: neužsikemša dviračių takas pravažiuojantiems;
  • kadangi dviračių takas prieš pat STOP liniją išplatėja, užsidegus žaliai šviesai plačioje pervažoje labai patogu aplenkti lėtesnius dviratininkus, kad vėliau nereikėtų vilktis paskui kokią močiutę;
  • yra pakankamai vietos priešpriešiniams srautams. Aišku, dviračių takas vėliau susiaurėja iki normalaus pločio.

Dar keletas įdomybių

9. Jau buvau įdėjęs, bet pakartosiu. Tai vaizdas šalia Kauno dydžio miesto traukinių stoties. Beje, dar yra ir mokamas požeminis dviračių garažas.

D stoties dvir 20180531_133425

O ar matėte kada dviračių prie Kauno ar Vilniaus stočių? Prie Vilniaus stoties nieko nepamenu. Ten yra tik stalinistinis žiedas, kurio viduryje stovi taksiorai ir mikrūškės. Ai, dar prikalinėta ryškių plastikinių stulpelių, kad taksiorai nevažinėtų kur nereikia.

10. Apie dviračių tako ribą perspėja ryškiai baltos taktilinės plytelės su iškilusiais burbulais. Sutikite, kad tai veiksmingesnė priemonė, negu uždažyta balta linija (kuri, pavyzdžiui, Vilniaus Vokiečių gatvėje magiškai susiaurėja ir nutrūksta).

D gttng

11. Apylanka – laikinas dviračių takas šalia statybų. Ryškiai atskirtas nuo šaligatvio, su atšvaitais, eismo juostomis.

D stutgr

Dabar dar kartą pažiūrėkim į Lietuvos miestų gatves ir į asfaltą sukištus ES milijonus. Ar nors kiek to asfalto buvo galima skirti dviračiams?

Nuotraukos iš: Braunšveigo, Giotingeno, Štutgarto.

Viešojo transporto bėdos: kaip spręsti?
Kaip turėtų atrodyti mūsų blokiniai rajonai?
Ar laidai gadina miesto vaizdą?
Didmiesčio problema Nr.1 – kamščiai

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s