Brėžiniuose likusi Pilaitė | Beveik realybė #2

Šiandieninė Pilaitė – tik dalelė grandiozinio plano, kuris niekada ir nebuvo įgyvendintas. Tai, kas spėta pastatyti, yra koks penktadalis viso Sudervėlės gyvenamojo masyvo – Vilniaus miesto-palydovo su 70 000 gyventojų. Kaip turėjo atrodyti sumanytoji Sudervėlė? Šiame straipsnyje pateiksiu keletą unikalių vaizdų ir įžvalgų, kurių nerasite niekur kitur.

Tęsiu įrašų seriją „Beveik realybė“ apie neužbaigtus projektus.

Pažvelgę į bet kurį tarybinių laikų Vilniaus generalinį planą pamatysit, kad vakariniame miesto pakraštyje buvo numatyta didžiulė plėtra. Planuota pastatyti savotišką miestą-palydovą – Sudervėlės gyvenamąjį masyvą. Apie jį galbūt jau šen bei ten skaitėte.

Šitame straipsnelyje pateiksiu nemažai informacijos, kurią sukaupiau naršydamas internete. Taip pat daug kas paaiškėja ir iš neseniai internete atsiradusių brėžinių. Pabaigoje pateiksiu keletą unikalių vaizdų.

Milžiniškas Sudervėlės masyvas

Ganėtinai neseniai į internetą išplaukė tokia schema:

sudervele
1 pav.  Schema

O čia jau šiek tiek detalesnis planas:

SUDERVĖLĖS KVARTALAS GATVESGYVOS LT.png
2 pav. Planas. Šaltinis: miestai.net

Glaustai apibendrinsiu.

A. Jungtys su Vilniumi

Pilaitė su Vilniumi turėjo turėti keturias pagrindines transporto jungtis (iš jų trys – magistralinės gatvės su skiriamąja juosta). Paveiksliuke nuo viršaus:

  1. Šiaurinė gatvė – dabar jos trasą neseniai bukagalviškai užstatė nuosavais namais;
  2. Ozo gatvės tęsinys – iš dalies einantis dabartine Sidaronių gatvės trasa. Buvo numatyta ir dviejų lygių sankryža su Vakariniu aplinkkeliu;
  3. Pilaitės prospektas;
  4. Taurupės gatvė – jos vietoje jau seniai buvo iškirstas miškas. Tik šiais metais vietoj žvyrkelio nutiesė asfaltuotą 2 juostų kaimietišką kelią be šaligatvių, lietaus kanalizacijos ir apšvietimo.

B. Mikrorajonų statyba

Sudervėlę sudarė 9 mikrorajonai po 7500-12000 gyventojų (jeigu gerai įžiūriu nekokybiškoje nuotraukoje). Spėta pastatyti tik tris iš devynių, bet nepilnai. Tik jau beveik viso masyvo statyboms einant į pabaigą, nuo 1994 iki 1996 m. ateitų eilė „rajoninio centro“ statyboms – ten, kur plane matosi didžiulis žiedas.

C. Mįslingasis rajoninis centras ir Pilaitės aikštė

Kas turėjo būti tame rajoniniame centre? Antrame paveiksliuke užstatymas atrodo toks pats, kaip ir kituose mikrorajonuose – perimetrinis, o kiemų viduje – vaikų darželiai. Tačiau pats centras – didžiulė žiedinė sankryža, kaip kokiuose Eliziejaus laukuose. Po žiedu pralenda greitojo tramvajaus bėgiai, o pačiame centre – stotis, pavadinimu „Sudervė“ (apie tramvajų – vėliau).

Iš didžiojo žiedo pėsčiųjų alėja nuvestų iki rekreacinės zonos prie Buivydiškių tvenkinių, o Karaliaučiaus gatve būtų galima nueiti iki planuotos Pilaitės aikštės.

Įdomu tai, kad tam tikri dalykai jau buvo beveik galutinai suprojektuoti. Esu atradęs vieno architekto 1990 m. suprojektuotą administracinį pastatą Pilaitės mikrorajonui – gal jis turėjo išdygti „rajoniniame centre“? Ir administracinio pastato, ir Pilaitės aikštės projektų vaizdus įkelsiu vėlesniuose įrašuose.

D. Troleibusai Pilaitėje

Dabar apie viešąjį transportą. 1 paveiksliuke matosi dvi troleibusų traukos pastotės:

sudervele
1 pav.

Pagal jų išdėstymo vietas lengva atspėti, kad troleibusai turėjo atvažiuoti nuo Justiniškių ir dab. Šešuolių gatvių sankryžos, tada dab. Sidaronių gatve, tuomet maždaug dab. J. Bretkūno gatve iki didžiojo žiedo. Šalia jo 2 paveiksliuke matose dvi „kišenėlės“ – gal troleibusų galinė stotelė turėjo būti vienoje iš jų.

Greitasis tramvajus Pilaitėje

Vilniaus greitasis tramvajus nusipelno atskiro straipsnelio. Bet dabar trumpai: sovietmečio pabaigoje Vilniuje buvo planuotas greitasis tramvajus su požeminėmis atkarpomis miesto centre. Panašaus tipo greitieji tramvajai yra Kijeve ir Volgograde.

Pirmoji linija turėjo prasidėti Sudervėlės gyvenamajame masyve. Žiūrėdami į palydovinę nuotrauką pamatysite, kad prospekto skiriamoji juosta labai plati – ja turėjo eiti tramvajaus bėgiai. Dar ne vienerius metus riogsojo dvi neužbaigtos požeminės perėjos būsimosioms tramvajaus stotims. Jei neklystu, „Pilaitės“ stočiai skirta perėja šalia dab. VSD pastato buvo užkasta, o kita („Smalinės“ stoties pėrėja) – užbaigta.

3 pav. Vilniaus greitojo tramvajaus pirmosios linijos schema

Nuo gimdyvių iki slaptųjų agentų

Beje, šiandieninis VSD „lietuviškasis pentagonas“ iš pradžių turėjo būti gimdymo namai. 1991 metais iš būtent šio pastato pamatų blokų buvo statomos parlamento barikados. Deja, naujieji gimdymo namai savo durų taip ir neatvėrė – 2004 m. nuspręsta apleistą pastatą paversti VSD būstine. Viskas kainavo net daugiau nei Valdovų rūmai ir užsitęsė dešimtmetį, o gimdymo namai dar kurį laiką turėjo tenkintis bauginama aplinka ir sovietinėmis plytelėmis.

Sudervėlės gyvenamojo masyvo maketas

O dabar pereikim prie unikalių eksponatų 🙂

Internete yra vienintelis Sudervėlės gyvenamojo masyvo maketo vaizdas – šiame tinklaraštyje. Šią vieno miestai.net forumo nario įkeltą nuotrauką išsisaugojau prieš kokius aštuonerius metus – dabar jos jau seniai niekur nebėra.

Maketas buvo eksponuojamas Architektūros muziejuje, kuris užsidarė 2009 m. Daugelis eksponatų tiesiog iškeliavo į šiukšlinę. Kas ten žino, gal šitas maketas jau seniai palaidotas Kazokiškių sąvartyne.

maketas1
4 pav. Maketas. Šiaurė – į dešinę.

Naujųjų Pilaitės gatvių pavadinimai

Čia dar vienas unikalus paveiksliukas, kurio niekur neberasite. Išžvejojau iš interneto 2010 m. Čia matosi planuotas gatvių tinklas ir jų pavadinimai. Pradinis sumanymas – įamžinti Mažosios Lietuvos asmenybes ir vietovardžius. Kai kurių gatvių pavadinimai išliko ir nepasikeitė – o kai kur gatvės su savo pavadinimais apsikeitė ar pasislinko. Pavyzdžiui, dabartinė siaurutė M. Mažvydo gatvė eina ten, kur turėjo būti plati L. Rėzos pėsčiųjų alėja.

100M Pilaites gatviu schema
5 pav. Gatvių schema

Paveiksliuke raudonai pažymėta M. Mažvydo gatvė turėjo būti dabartinės Sidaronių gatvės (einančios dešiniau dab. VSD teritorijos) tęsinys. Ja turėjo kursuoti troleibusai.

Fotokoliažas: Pilaitė iš palydovo

Seniai seniai papildžiau Pilaitės palydovinę nuotrauką nepastatytais kvartalais, bet tik vakarinėje dalyje. Tuo metu net Pilaitės prospektas buvo nepilnas, užtai ir niežėjo rankas statybas užbaigti per Paint‘ą 🙂 Atkreipkite dėmesį, kad virš Pilaitės pr. matosi iškasinėtos planuotų gatvių trasos – ten turbūt dar prieš sustojant statyboms buvo lygintos žemės ar tiestos komunikacijos. Dabar šios teritorijos jau užstatytos daugiabučiais.

100M suderveles-rajonas-vilniuje
6 pav.

Štai tokia turėjo būti Sudervėlė, arba Pilaitė, kurios jau niekad nebebus. Gal nepraradome labai daug – keletą tikrai pilaitiškų kvartalų spėta pastatyti, tad ten ir galima pajausti unikalią rajono atmosferą. Bet vargu ar greit turėsime net kai kuriuos naudingus infrastruktūros projektus – nėra Smalinės, Gilužio gatvių, o Šiaurinės gatvės jau niekada nebebus. Su darželiais, visuomeniniais objektais ir viešosiomis erdvėmis Pilaitei irgi ne itin sekasi. Nebeturėsime nei pėsčiųjų alėjų, nei Pilaitės aikštės… Ir paryžietiško žiedo!

Daugiau apie Pilaitės ir kitus nebaigtus projektus – ateityje!

Ką dar paskaityt?

„Beveik realybė“ – įrašų serija apie nebaigtus projektus, kurie galėjo virsti realybe!

#1 Nesprogęs TV bokštas ■ #2 Brėžiniuose likusi Pilaitė ■ #3 Pilaitės aikštė/Vilniaus greitasis tramvajus (jau geitai!)

„Stoties atgarsiai“ – egzotiškos Lietuvos autobusų stotys ir jų įdomybės! #1 Laiko mašina ■ #2 Turistų košmaras

Mūsų miestai ir aplinka: Mūsų varganas transportas ■ Sugriuvęs Vilnius

„Valgyklų potyriai“: #1 ■ #2 ■ #3 ■ #4 ■ #5 ■ #6

Šiek tiek apie Pilaitę

„Gatvės gyvos“ – apie tolimąją Pilaitę ■ sa.lt – Sostinės Pilaitės potencialas įžvelgtas prieš keliasdešimt metų

Reklama

2 mintys apie “Brėžiniuose likusi Pilaitė | Beveik realybė #2

  1. Sveikas. Visu pirma aciu uz idomu straipsni, ir ypac uz schemas! Taciau turiu keleta pastabu: 1. Neuzbaigta pereja buvo dar ir mazdaug busimo ziedo vietoje. Tiksliau, ji ko gero buvo dar net nepradeta, taciau toje vietoje anksciau buvo iskasta transeja, bei voliojosi betoniniai blokai. Apskritai, betoniniai daugiabuciu blokai voliojosi po visa Pilaite. Pries kelis metus, kai dar nebuvo statomos Karaliauciaus terasos, teko matyti besivoliuojancius daugiaubuciu blokus (netgi su langu remais), o palei busima gatve mazdaug lygiai dabartines Elblingo gatves vietoje buvo skaldos ir vamzdziu liekanos. Tas pats buvo ir dabartiniu Vilmestos 10 ir 11 kvartalo vietoje.
    2. Nelabai kokybiskai nufotografuota schema yra is knygos “Vilniaus gatves gyvos“, isleista to pacio gido, kuris vede ekskursijas. Fantastiska knyga, joje dar ir senosios Pilaites transformacijos i poilsio zona schema yra 🙂 Kadangi ir pats ja turiu, galeciau po kurio laiko pabandyti atskanuoti abu ir ikelti cia.
    3. Viena Pilaites aiksciu turejo buti pavadinta Bastilijos vardu, nes statybos pradzia turejo sutapti su jos 200-osiomis metinemis. Taciau reali statyba prasidejo tik 1990 (zr. filma “Baltojo Vilniaus legenda). Apie 1992, bankrutavus kombinatui, kuri laika statyba visiskai sustojo, taciau veliau atsirado keletas privaciu imoniu, kurios pratese statyba iki tokio buvio, kuris matomas 2002 palydovineje nuotraukoje Google Earth.
    Laukiu nesulaukiu straipsnio tesinio! Sekmes 😉

    Patinka

    1. Ačiū už komentarą ir vertingus pastebėjimus!
      1. Taip, per palydovą numatytų gatvių trasų iškasinėjimai buvo aiškiai matomi! Galima dar pasižiūrėti geoportal.lt skirtingų laikotarpių ortofoto.
      Gal atsimeni, kuria maždaug kryptimi buvo ta tranšėja? Kaip suprantu, būtent požeminei perėjai? Jeigu žiedo viduryje po tramvajaus bėgiais (+- 0,00 m) turėjo būti požeminė perėja, tai pati žiedinė sankryža automobiliams, matyt, turėjo atsidurti ant pylimo (+5.00 m?). Aišku, turbūt iki rajoninio centro gatvių projektavimo reikalai ir nebuvo priėję, pirminis uždavinys tikriausiai buvo tik paruošti požemines perėjas būsimajam tramvajui, kuris tik vėliau būtų nutiestas.
      2. Įdomu, reikės nusipirkt tą knygą!
      3. Tame filme, kiek atsimenu, apie Pilaitės aikštę nieko nebuvo. Bet kokiu atveju įdomus šaltinis, gal kada vėl peržiūrėsiu.
      Pati Pilaitės aikštė, kurios projektą aptikau, turėjo būti ties Vydūno ir Karaliaučiaus g. sankryža. Gal ji ir turėjo gauti Bastilijos pavadinimą, nes pagal maketą ir schemas nematau jokios kitos aikštės. Tik keista, kad pačiame projekte kažkaip nėra nieko istoriško. Nebent tas didysis žiedas turėjo būti Bastilijos aikštė? Keista… Gal dar paaiškės.

      Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s