Post scriptum: Trakų stotis ir transportas

Praeitame įraše apžvelgiau dabartinę siaubingą Trakų autobusų stotį. Dabar – šiek tiek klausimų, pastabų ir nuomonių apie pokyčius.

1

Man vis kirba klausimas. Kodėl negalima padaryti bent minimalių investicijų į esamą stotį? Kodėl negalima sudėti naujų suoliukų viduje ir lauke? Juk suoliukai neprapuls, statant naują stotį galima juos perkelti kur nors į parką. Kodėl negalima atspausdinti tvarkaraščių, lankstinukų turistams? Pakeisti šaligatvio plyteles?

Kodėl reikia laukti išganytojų – verslininkų, kurie po N metų viską stebuklingai sutvarkys, o dabar net piršto negalima pajudinti? Ar Trakų meras/ė per savo gyvenimą nors kartą buvo stoties viduje?

2

Naujasis stoties variantas. Dabar verslininkai siūlo pastatyti naują 5 kartus didesnio ploto angarą su prekybos centru. Žymiai masyvesnis pastatas, prekybcentris, išasfaltuotas dar likęs neasfaltuotas plotas… O juk vieta ypatinga – tarp dviejų ežerų, šalia pagrindinės gatvės – savotiški miesto vartai.

Nepaisant to, galime pasvajoti ir apie kitus, labiau civilizuotus, scenarijus. Pavyzdžiui, Trakų rajono savivaldybė paskelbia autobusų stoties teritorijos išplanavimo architektūrinį konkursą. Arba – Trakų miesto vizijos konkursą. Neabejoju – tokiu gana paprastu būdu išaiškėtų, kad teritoriją galima vystyti ir tvarkyti kitaip. Gal, pavyzdžiui, įrengti turistinio aptarnavimo centrą – su dviračių ir niekaip nepavykstančiu vandens transporto projektu, juk iš čia prasideda visi maršrutai link pilies. O įvairios sveikatingumo takų galimybės! Gal pagaliau Trakams iš tiesų verta tapti kurortu, nes kurortinės vietovės statusas įteisintas, o kas iš to? Prekybos centro statybai juk kurorto statuso nereikia, jis gal net trukdo. <…>

Edis Kriaučiūnas. Nuomonė. Sovietinis šiuolaikiškumas XXI amžiaus Trakuose

3

Transporto galimybės. Juk užsienyje kuriami transporto mazgai – autobusai, geležinkeliai, vandens transportas vienoje vietoje. Geležinkelio stoties jau neperkelsi, bet su vandeniu kažką galima sugalvoti. Štai, kad ir savotiškas P+R („Statyk ir važiuok“) variantas turistams:

Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) direkcijos vadovas Gintaras Abaravičius neseniai pateikė raštą <…> dėl turizmo ir kultūros išteklių Trakų mieste tvarios plėtros galimybių. <…> G. Abaravičius pirmiausia siūlo įdiegti šiuolaikines vandens transporto priemones, kurios leistų miesto svečiams nuosavą transportą palikti miesto prieigose ir be trukdžių alternatyviai judėti visu Trakus juosiančiu ežerynu. Žinoma, tam dar reikėtų esamus du tiltus rekonstruoti į pasukamuosius. Tokios priemonės leistų išplėtoti vandens turizmą, taip pat sudarytų galimybę įrengti autotransporto priemonių laikino sustojimo vietas miesto prieigose prie jau įrengtų, bet retai kieno nors naudojamų dviračių ir pėsčiųjų takų.
Taip pat šie sprendimai Galvės, Bernardinų (Lukos), Totoriškių ir Skaisčio ežerų pakrantėse priešais miestą sudarytų galimybę įrengti gyvybingą prieplaukų sistemą, kuri leistų turistams ir miesto svečiams teikti perkėlimo bei pažintinių vandens maršrutų paslaugas.

Darius Babickas. sa.lt „Trakai pasmerkti stagnacijai?“

4

Kas kaltas? Labai puikios mintys pabaigai:

Galų gale iš tiesų nusikalstamai apleista ir nugyventa Trakų autobusų stotis, ja ištisus metus nesirūpino Trakų rajono savivaldybės bendrovė „Trakų autobusai“. Visi puikiai supranta, kad ne Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija kalta, kad autobusų stotis tapo Trakų miesto gėda. Tačiau ar iš tiesų tai – Trakų miesto gėda? Manau, kad tai neūkiškos ir neatsakingos savivaldos gėda ir pavyzdys, kodėl Trakuose viskas tik griūva ir nyksta. Atrodo, kad tai yra sąmoningas veikimas – nugyventi viešąjį turtą ir jį kam nors pigiai parduoti ar nenaudingai apkeisti. Šiuo metu Generalinė prokuratūra jau kreipėsi į teismą dėl neteisėtų veiksmų Trakų autobusų stoties rekonstrukcijos istorijoje – dėl neteisėto Trakų senamiesčio ribų sumažinimo ir dėl apsimestinių mainų, o teismai skubiai pritaikė laikinąsias apsaugos priemones, kad vietos bendruomenė ir Lietuvos valstybė nepatirtų dar didesnių nuostolių dėl neteisėtų fizinių bei juridinių asmenų veiklos.

– Gintaras Abaravičius („Trakai pasmerkti stagnacijai?“)

Rekomenduoju

Įrašų serija Stoties atgarsiai

Parašykite komentarą