Vilnius – pažemintų pėsčiųjų sostinė

Įsivaizduokite, kad turite nuosavą sodybą. Situacija Nr. 1. Jūsų kieme atsiranda duobė. Pradeda kauptis vanduo, purvas, rudeniniai lapai. Ką darote? Situacija Nr. 2. Prie įėjimo į jūsų sodybą nuo seno yra 20 cm bortas. Nepatogu įvažiuoti su dviračiu, vežimėliu, užsikabina ir pargriūna jūsų mažas vaikas, sunku praeiti močiutei. Ką darote?

Abiem atvejais kažko imsitės. O kas vyksta Vilniuje su šaligatviais ir gatvėmis, kurių draugiškumas pėstiesiems – nulinis? Absoliučiai nieko. Tuo metu, kai Kopenhaga, Viena ir kiti miestai varžosi dėl patogiausio miesto titulo, pritaiko savo gatves ir viešąjį transportą pėstiesiems bei neįgaliesiems, vilniečiai gali tik pasvajoti, kad bent senamiestyje būtų galima pavaikščioti nenusilaužiant kojos.

„Bet čia tik plytelių pakeitimo klausimas!“ – pasakysite. Ot ir ne. Problemos daug rimtesnės, negu plytelių amžius.

Normalūs miestai pasimokė iš XX amžiaus klaidų ir atsigręžia atgal į žmogų. Į pėstįjį, dviratininką, senuką, neįgalųjį. Svarbiausia – nebe pravažiuojančių automobilių skaičius, o miesto draugiškumas žmogui.

O Vilniuje… Čia pėstysis yra nuskriaustas, užguitas, paniekintas ir pažemintas. Vilnius – tikrų tikriausia pažemintų pėsčiųjų sostinė. Ir jeigu tuo dar netikite (pirma stadija – neigimas), tuoj patys įsitikinsite.

Varguoliški takai

1. Ar pastebėjote, kad dauguma senamiesčio šaligatvių yra be galo siauri?

m drz 20181027_122602

2. Dažniausiai vadovautasi principu „atskaičiuokim nuo namo 1-1,5 metro, o kas liks – automobiliams“. Taip važiuojamoji dalis vietomis neproporcingai išplatėja ar susiaurėja, o pėstysis turi tenkintis savo varganu vienu metru kreivo šaligatvio.

Principas Nr. 2: į šaligatvį galima sukišti bet ką, o važiuojamoji dalis – neliečiama. Grūdam šulinius:

m sln 20180918_133409

3. Storus lietvamzdžius, stulpus:

m drz2 20181027_122521

4. Laiptus:

m laipt 20180927_131034

5. Kol galų gale šaligatvis pranyksta 🙂

m vngrsal 20180927_131003

6. Kartais kyla klausimas, kodėl kiekviena senamiesčio gatvelė išvis turi atskirą šaligatvį ir dar bortus iš abiejų pusių. Gal geriau visa danga būtų viename lygyje, o prioritetas – pėstiesiems?

m arka 20181015_181523

Trakų gatvės ypatumai

Pėsčiojo padėtį Vilniaus senamiestyje puikiausiai iliustruoja Trakų gatvė – beveik pagrindinis įvažiavimas į senamiestį. Nuo ankstyvo ryto iki vėlaus vakaro čia plūsta nesibaigiantis automobilių srautas. Jeigu kokia nors parduotuvėlė kitoje gatvės pusėje jums pasirodys įdomi, užsimiršę neskubėkite pereiti gatvės, nes jus gali paprasčiausiai partrėkšt visa virtinė automobilių ir krovininių autobusiukų. Teks eiti iki artimiausios perėjos, kad būtų šansų kirsti šitą nesibaigiantį srautą. Bus video 🙂

7. Jums teks grūstis siauru šaligatviu, kabinantis už veidrodėlių ir atsidarinėjančių durų. O vairuotojai mėgausis savo važiuojamąja dalimi, kurioje yra 2-3 metrai perteklinio pločio ir dar parkingas.

m trak slg 20181015_182503

8. Vienoje vietoje šaligatvis susiaurėja iki 1 metro.

m trkslgtv

9. Dar yra toks inžinerinis stebuklas kaip tvorelė ir milžiniškas šviečiantis perėjos ženklas. Atkreipkite dėmesį, kaip jis nevykusiai atrodo prie senamiesčio masteliui pritaikyto „plytos“ ženklo.

m trk tvorznk 20181015_182626

Atseit čia yra vaikų darželio durys, vaikai gali netikėtai išbėgti į gatvę, reikia atkreipti vairuotojų dėmesį švytinčiais ženklais… Idiotizmas! Senamiesčio gatvelėje reikia ne pėsčiuosius tvoromis ir skydais apstatyti, o automobilius apriboti.

Visų pirma, nereikia leisti kiekvienam norinčiam bet kada įvažiuoti į tokią gatvę, kad pagaliau baigtųsi tas begalinis mašinų srautas. Įleidžiam eismą iki kokio vidurdienio – ir užtenka. Antra, prioritetą aiškiai suteikti pėstiesiems, kad ne jie būtų priversti vaikščioti pagal tvoras ir perėjas, o automobiliai turėtų kantriai laukti užsižioplinusių besifotografuojančių turistų. Visus bortus ir tvoras išmesti lauk.

Bordiūriškės

10. Štai vieną gražią dieną iš paskos ėjo kažkokia šeima, pagal kalbą turbūt skandinavai. Ir vėl kadre atsispindi pėsčiojo padėtis. Vyrui su vežimėliu vos ne ant kulnų važiuoja džipas, dabar jis turės vežimėlį užkelt per dar vieną bortą. O vyresnis berniukas bando važiuoti paspirtuku ir vis persiverčia. Negaliu žiūrėti į tas kančias ir nusisuku. Tik skausmingai girdžiu nuolatinį ratų kaukšėjimą į išdužusias plyteles ir nelygumus. Ką jie pagalvojo apie Lietuvą?

m paspirt 20181015_181425

11. Perėja prie Prezidentūros. Savaime aišku, nėra jokio nuolydžio. Nu negi dabar kas su vežimėliu važiuos prie Prezidentūros (išskyrus tą švedų šeimynėlę, atsitįsusią vaikus). Ko ten jiems?

m przd 20181015_181316

12. Blogiausia, kad net ir naujai sutvarkytuose šaligatviuose Universiteto g. – idiotizmas:

m univsnkr

Išby r ė j o

13. Prie jau rekonstruojamo Reformatų skvero automobiliai ir konteineriai gal dings, bet plytelės liks. Ką tik pažiūrėjau techninį projektą – šaligatvis neįtrauktas į rekonstrukciją. Įdomu, kaip Šimašius ateis perkirpti juostelės? Gal prieš atidarymą kažką pataisys 🙂

m rfrm 20181024_170846

14. Nėra pinigų rekonstrukcijai? Dėl dievo meilės, pasamdykit porą darbininkų, kad jie per dvi darbo dienas pakeistų bent porą plytelių kiekvienoj senamiesčio gatvėj!

m vngr 20180924_145131

15. Ant šitų plytelių vaikštom mes, vaikščiojo mūsų tėvai ir gal net seneliai.

m bzn 20181027_122450

16. Nu gerai, paskutinė nuotrauka.

m rdnnk 20180924_145320

17. Beje, už senamiesčio ribų irgi ne ką geriau:

m vng 20181024_172422

Tvorų mįslė

18. Kai kada eini, žiūri į surūdijusias tvoras senamiestyje ir protu nesuvoki: KAM? Kam reikia vieno gabaliuko tvoros?

m bzn1 20181027_122427

19. Kad toms tvoroms jau nėra ką saugoti – plytelės ir taip pasišlykštėtinai atrodo.

m sulin 20180919_142610

20. Dar viena beprasmė tvora. Koks bukagalvis teroristas sugalvotų įsirėžti į akliną Vyriausybės pusrūsio sieną?

m tertvr 20180912_194644

Lietaus nuotekos – inžinerijos šedevras

21. Bet smagiausia žiūrėti į lietaus nuotekų nuvedimą. Dominuoja trys tipai:

1 tipas. Lietvamzdis veda tiesiai ant šaligatvio. Lietuvos klimatu – tiesiog nenutrūkstamas vandens ir ledo generatorius.

2 tipas. Šaligatvyje yra įdubimas, atseit nukreipiantis vandenį į gatvę (nuotraukoje pagal šlapią šaligatvį matosi efektyvumas).

m latak 20180905_162313

22. Čia matosi ir 3 tipas. Šaligatvyje yra grotelėmis pridengtas šiukšlėmis užsikimšęs griovys, kurio niekas gyvenime nevalė.

m mzgrt2 20181027_121803

23. Grotelių nebelikę:

m mzgrot 20181027_122355

Desertui

MOdernus muziejus ir MOderni aplinka

Kaip žinote, neseniai atsidarė MO muziejus. Deja, jis yra vienoje bjauriausių miesto gatvių – Pylimo. Ir nemačiau nuotraukų, kuriose tai atsispindėtų…

Tad atidarymo proga pateiksiu alternatyvų žvilgsnį: keturis kadrus, darytus kitoje gatvės pusėje 🙂

24. Sukurk meną pats – kasdien plytelių kompozicija pakinta. Priklausomai kas kiek išspardo.m 20181018_150409 mmosal

25. Batų braižiklis.

m grotos 20181030_150139

26. —m mo kdr

27. Bet reikia straipsnį užbaigti poetiškesniu vaizdeliu 🙂

m 20181026_205624 mmobal

Rekomenduoju

1. Puikios įžvalgos 15min.lt pokalbyje, kuriame dalyvauja ir Lietuvos pėsčiųjų asociacijos įkūrėjas. Labai rekomenduoju!

2. Kaip bortelis žaloja žmonių kojas. Yra ir antra dalis.

Daugiau apie mūsų miestus ir aplinką

Papildymas 2019-01-26: palyginkite su situacija prieš šimtą metų:

Mediniai senojo Vilniaus šaligatviai šiurpino ir vietinius, ir okupantus (lrytas.lt)

„Nereikia būti plačiapečiu milžinu, kad savo kūnu užpildytum ar visiškai užtvertum tokį pasažą. Jei priešpriešiais niekas ir neateina, tokiame kelyje vis tiek tyko nemenki pavojai. Po kairei staiga atsiveria medinės, neišvaizdų prekystalį dengiančios langinės. Metiesi į kitą pusę, o ten jau kitos kliūtys: staiga nasrus pražioja rūsio laiptų skliautas, ir jei spėji nuo jų pabėgti, blauzdikauliu trenkiesi į ką tik nuotekų griovyje atsidūrusių rogių ienas.“

16 minčių apie “Vilnius – pažemintų pėsčiųjų sostinė

  1. Labai išsamu ir įdomu!
    Suprantu, kad požiūris į tai, kam priklauso miestas keičiasi lėtai, bet kaip savivaldybė reaguoja į užfiksuotus gedimus/nutrupėjimus/griuvenas? Ar tokius pranešimus ignoruoja?

    Patinka

    1. Greta, ačiū už komentarą!
      Tiesą sakant, kol kas šito proceso nebandžiau. Planuoju pabandyti. Internete dar ieškojau informacijos apie kokią nors Pylimo g. rekonstrukciją, bet radau, kad bus keičiama tik asfalto danga. O dėl automobilių: atseit nuo kitų metų senamiestyje kažkaip apribos tranzitinį eismą. Įdomu, kaip. Bus įdomu palyginti (šiandieninė situacija jau įamžinta). 🙂

      Patinka

      1. Aš, kadangi ne architektė, tai galvoju ne apie kompleksinius pokyčius, o ką gali padaryti vienas pilietis pats sau eidamas gatve 🙂 Mane šiaip nustebintų, jei savivaldybė visiškai ignoruotų kai kuriuos iš šitų pažeidimų – nes jie atrodo žiauriai pavojingi ir jei užkliūtų koks amerikietis, turbūt tektų su juo pasimatyti teisme.
        O šiaip siūlyčiau šitą straipsnį (ypač jei pavyktų papildyti savivaldybės atsakymais į nepatogius klausimus) nusiųsti į kokį dienraštį. Manau, kad tikrai būtų įdomus platesnei publikai.
        Ir, žinoma, laukiam pokyčių 🙂

        Paspaudė "Patinka": 1 person

        1. Gal aktyviau pranešinėjant kažkas ir būtų pataisyta. Juk minimalus skylių užtaisymas daug išlaidų tikrai nepareikalautų. Atvirai kalbant, bijau pradėti raportuoti kiekvieną duobę – pražilsiu, kol baigsiu 🙂
          O pasiūlymas įdomus. Kartą teko bergždžiai bandyti su kitu straipsniu. Bet čia turbūt labiau formato klausimas: trumpinti ilgį, mažinti nuotraukų skaičių, švelninti leksiką ir pan.

          Patinka

  2. Puiki apžvalga.
    Atskirai bręstanti potemė – pėsčiųjų infrastruktūra prie naujai pastatytų objektų, kai nepaliekama vietos apsauginėms žalioms juostoms, o ir iš statinio pusės planuotojai nepagalvoja įrengti želdinių juostos – nes mūsų varguoliai “investoriai“ moka tik kvadratus skaičiuoti, o incestuoti į malionias prieigas prie savo objektų neišmoko.

    Paspaudė "Patinka": 1 person

  3. gera tema. Manau prie fokuso “negražiai atrodo“ gali būti svarbu pridėti “pažeidžia žmogaus teises“. Tai kas nepatogu pėstiesiems, beveik neįmanoma žmonėms su vaikų vežimėliais, žmonėms su judėjimo negalia, žmonėms su regėjimo negalia. Ir tai, kad neįmanoma – yra žmogaus teisių pažeidimas.

    Paspaudė "Patinka": 1 person

    1. Čia ir esmė: patogumas visiems. Kas man labai keista, tai stotelių borteliai. Vokietijoje yra specialūs paaukštinti, kad autobuso grindys ir šaligatvis būtų beveik tame pačiame lygyje ir kad autobusas galėtų privažiuoti iki pat krašto. Lietuvoj kažkaip net negirdėta apie tokią galimybę. Keičiami šaligatviai, ir naujas stotelės bortelis (pvz., Laisvės pr.) dar net žemesnis už senus sovietinius. Ir dar jokių taktilinių plytelių… Taigi, sovietmetis 2.0.

      Patinka

  4. Naujai “rekonstruotoje“ Totorių gatvėje, prie Totorių/Gedimino pr. kampo irgi stebuklai. Nepaisant cepelino spalvos vėžį varančių pigiausių plytelių (kurios po pusmečio pradeda skilinėt ir trupėt), desertui paliktas kelio ženklas tiesiai per šaligatvio vidurį, kiek toliau – gražiai puslankiu iš šaligatvio iškrimstas ir bortu apvestas šulinys. Kitą vasarą ten bus galima filmuoti susižalojimus 🙂

    Paspaudė "Patinka": 1 person

    1. Sodriai aprašyta, ir dar ta cepelinų spalva 🙂 Man kaskart einant Gedimino prospektu ir pažvelgus į tą gatvę, sukyla toks nuobodulį ir šleikštulį keliantis pojūtis. Nes tiek asfalto ir taip nyku 🙂

      Patinka

  5. Senokai vyliausi, kad atsirastų kas nors panašaus į https://www.facebook.com/NeinteresniyKiev – miesto planavimo ir aplinkos gėdos stulpą. Puiki pradžia. Savaime suprantama čia išvardintos toli gražu ne visos problemos, todėl apie ką rašyti visada bus.

    Norėčiau atkreipti dėmesį ne tik į tai kas vyksta ant žemės, bet ir virš galvos. Dėl prieš keletą metų pasikeitusių reikalavimų namų savininkams, pastarieji nebeprivalo tvarkyti savo balkonų. Matyt, ne vieno iš mūsų akį džiugina statybine tekstile arba tinklais apdengti balkonai. Net tam neįdomiam Kijeve to nėra. Galėtume drąsiai persivadinti iš Šiaurės Jeruzalės į Šiaurės Kišiniovą.

    Patinka

    1. Ačiū už nuorodą. Kartais net nuostabu, kad Rusijoje miesto infrastruktūros/aplinkos tematika tikrai populiari. Pvz., Varlamovas (varlamov.ru). Dar neseniai išgirdau ir apie Čeliabinsko urbanistą (Челябинский урбанист).
      Pas mus šaligatvių kuriozai yra minėtame Pėsčiųjų asociacijos FB puslapyje, yra dar ir „Dviračių takų kuriozų“ FB grupė. O šiaip yra forumas miestai.net (jei kas nors dar neseka). Bet dar laukia daug medžiagos ir šitame tinklaraštyje, ne tik apie šaligatvius.
      Kartą teko matyti, kaip nuo vieno pastato nukrito tinko gabalas ir išgąsdino už dviejų metrų einančią moterį. Visgi senamiesčio aplinka tikrai nesaugi. Kaip danguje taip ir žemėje. Amen.

      Patinka

      1. Tiesa, rusai gan aktyvūs šioje srityje. Varlamovas su Kacu dar šį projektą turi: GorodProekt. Aš pats be tamstos išvardintų dar mėgstu paskaityti thisiscitylab ir Copenhagenize.

        O kol kas jūsų FB page’ą pažymėjau “see first“. Amen.

        Patinka

  6. Gyvenu Trakų gatvėje ir visada norėjau parašyti tokį straipsnį. Ypač apie vergo sąmonę, apie tai, kad mes su tuo taikstomės. Jūs tai padarėte labai elegantiškai ir išsamiai. Dėkoju.

    Paspaudė "Patinka": 1 person

    1. Rasa, man garbė sulaukti komentarų netgi iš Trakų gatvės gyventojų 🙂 Atsiliepimai tikrai motyvuoja tęsti tinklaraštį ir atkreipti dėmesį į svarbias, bet mažai pastebimas problemas. Tad kviečiu užsiprenumeruoti FB puslapį, kad nepraleistumėte naujienų: https://www.facebook.com/100minciu/
      Beje, pasirodžius mano įrašui apie Vokiečių g., teko feisbuke pamatyti keletą komentatorių-bambeklių. Vienas jų, pasirodo, gyveno toje gatvėje, ir primygtinai tvirtino, kad automobiliams ten leidžiama važiuoti 50 km/h ir niekas atseit nelaksto. Kai realybėje ten yra gyvenamoji zona – 20 km/h, nors visi laisvai važiuoja 50-60 km/h.

      Patinka

Parašykite komentarą