Atvirai apie lietuvių egzaminą

Abituriente…

Artėja birželis – lemtingoji diena, kai du tavo nemėgstamiausi žodžiai susilies į vieną junginį: „egzaminas“ ir „lietuvių“. Tikriausiai ir tu, ką tik grįžęs iš birželio saulės įkaitintos sporto salės, nieko nelaukęs sėsi prie antro rašinio. Tik šįkart skirto ne Nacionaliniam Egzaminų Centrui, o DELFI. Trumpam paverkšlenęs, po poros mėnesių jau būsi lėkuve, skrendančiame į Londę. Ir visą likusį gyvenimą visiems su nuoskauda priminsi, kad lietuvių egzaminas kaltas. Nes gi sužlugdė gyvenimą ir išvijo iš Lietuvos.

Jeigu rimtai, vis dažniau įsitikinu, kad abiturientai yra kaip paklydusios avelės. Jie niekaip neužčiuopia šito egzamino esmės. Jeigu esi pilkoji masė, kaip 90 % žmonių, tau niekas nepadės. Bet jeigu iš tikrųjų nori išlaikyt lietuvių brandos egzaminą, skaityk toliau. Užrašysiu keletą esminių dalykų, kurių daugelis nesuvokia.

1. Daryk priešingai, nei kiti

Kad geriau pasiruoštum egzaminui, tau tereikia elgtis priešingai, nei kiti. Dažniausiai tavo bendraklasiai sakys:

Ai, nebandysiu rašyt literatūrinio rašinio, per sudėtinga išmokt…

Ai, trečioj pastraipoj pasiremsiu savo nuomone ar kokiu filmu…

Ai, kaip nors pritempsiu tą rašytoją ar kokį straipsnį prie šitos minties…

Dauguma tavo draugų rimčiau pradės ruoštis tik likus porai mėnesių iki egzamino. Knygų normaliai vis tiek neskaitė ir neskaitys, nes gi nėra laiko dvyliktoj klasėj.

Todėl daryk priešingai, negu visi kiti:

  • vasarą prieš 11 ir 12 klasę skaityk privalomą literatūrą;
  • skaityk klasikinę literatūrą, kuria galėtum vėliau pasiremti samprotavimuose ar literatūriniame rašinyje;
  • peržiūrėk daug sėkmingų rašinių pavyzdžių;
  • išmok rašyt literatūrinį rašinį ir pabandyk jį per savarankiškus ar kontrolinius darbus.

2. Turėk pagrindus

Pirmas lygis, kuri privalai būt perėjęs – vadovautis struktūra, logiškai dėstyti savo mintis, nedaryti minties šuolių, stiliaus ir rašybos klaidų. Jeigu dvyliktoj klasėj vis dar svarstai, ar rašyti i ar y, nieko gero nesitikėk.

  • Ar sugebi parašyt paprastą rašinį?
  • Ar gali parašyt pastraipą su teiginiu, argumentu ir užsklanda?
  • Ar gali parašyt normalią įžangą, kur pristatytum savo temą ar problemą?

Tai beveik techninis dalykas, nereikalaujantis kūrybinio mąstymo.

3. Suvok egzamino esmę

Dabar pereikim prie egzamino rašinio. Jis skiriasi nuo „pirmo lygio“ rašinio tuo, kad argumentuodamas turi remtis nurodyta informacija (autoriaus kontekstu/kūriniu), kurią privalai būti įsisąmoninęs iš anksto.

Taip, tai reiškia, kad turi atsiminti tam tikrus faktus iš autoriaus gyvenimo ir laikmečio, kūrinio siužetą, pagrindinius veikėjus. Tačiau to negana. Paprastai įrodydamas teiginius, turi būti gana konkretus ir nurodyti daugiau detalių apie tą siužeto vietą, ją atpasakoti beveik taip, kad ir kūrinio neskaitęs žmogus galėtų suvokti, kodėl ja rėmeisi. Labai pravartu pacituoti, ypač jeigu tai eilėraštis. Savaime suprantama, mokytis mintinai gausybę citatų  iš prozos yra beprasmiška. Tačiau reikėtų bent jau žinoti, kaip kas nors vaizduojama, kaip veikėjas aprašomas, kokiu tiksliai žodžiu apibūdinamas. Tada galima vietoj citatos į kabutes įrašyti epitetą (veikėjas X dažnai apibūdinamas kaip „…“).

Savo teiginius privalai iliustruot pavyzdžiais iš kūrinio. Todėl labai svarbu mintinai žinoti kuo daugiau tokių pavyzdžių, kad vėliau jais galėtum pasiremti skirtingose temose. Jų būna nemažai literatūros vadovėliuose. Pavyzdys:

Miškas kūrinyje X aprašomas taip ir taip. Ir pagrindinis veikėjas myli mišką, jis sako, kad miškas jam „[konkretus žodis iš kūrinio]“.

Žinant šiokią tokią citatėlę, keletą konkrečių detalių iš kūrinio, viską gražiai suformulavus, tokį gabaliuką galima pritaikyti skirtingoms temoms:

  • „Kodėl lietuviai myli mišką“ (nes veikėjas X myli mišką dėl to ir to).
  • „Kas žmogui teikia ramybę“ (miškas, nes veikėjas X jaučiasi taip ir taip);
  • „Gamtos grožio vaizdavimas“ (veikėjas X apie mišką atsiliepia taip ir taip).
  • „Meilė gamtai lietuvių literatūroje“ (meilė gamtai neatsiejama nuo meilės miškui, nes veikėjas X jaučiasi taip ir taip, atsiliepia taip ir taip).

 

Visa paslaptis: turi minėtus gabaliukus būti ĮSISĄMONINĘS. Vos kas nors ištaria autoriaus pavardę, tau turi prieš akis iškilti nemažai tokių pavyzdžių, kur kuris veikėjas ką pasakė, kaip kas apibūdinamas. Vienas dalykas yra žinoti, kitas dalykas – papasakoti iš atminties, ir dar sklandžiai.

  • Išsirašyk minėtuosius pavyzdžius iš vadovėlių ir knygų į atskirą sąsiuvinį pagal autorių. Rašydamas geriau atsiminsi ir turėsi visų autorių kūrinių gabaliukus vienoj vietoj;
  • Nuolatos skaityk tuos pavyzdžius ir bandyk juos atkartoti pusiau mintinai;
  • Iš senesnių egzaminų ar vadovėlių išsirašyk kuo daugiau rašinių temų ir bandyk pritaikyti savo turimus gabaliukus (informacinius vienetus) tų temų teiginiams pagrįsti;
  • Atsimink pavyzdžius visiems privalomiems autoriams. Jeigu kažkurio autoriaus nenagrinėjai klasėj, išmok savarankiškai;
  • Rašiniuose būna mėgstama ir „vyšnaitė ant torto“. Pavyzdžiui, kokia nors patarlė ar citata įžangoje. Tai kokia nors tiesiai į dešimtuką pataikanti mintis, tačiau trumpa ir efektinga. Negalėjau prisiminti jokios geros rašytojo/mąstytojo citatos savo literatūrinio rašinio temai, bet net ir be jos surinkau 99 balus.

Summa summarum

Kai kas sako, kad dabartinis egzaminas neįvertina abiturientų gebėjimų, bet man atrodo beveik priešingai. Rašymas be klaidų ir gebėjimas sklandžiai formuluoti savo mintis pagal iš anksto nurodytą struktūrą – svarbūs įgūdžiai ne tik egzamine, bet ir gyvenime.

Sėkmės.

P. S. Egzaminą laikiau prieš trejus metus.

Papildymas (birželio mėn.): dabar jau galima naudotis kompiuteriu. Tačiau įsisąmonint medžiagą vis tiek reikia, nes skiriamas tik ribotas laikas. Be to, žinant epizodą ir jo turinį, galima jį greitai susirasti toje knygoje ir viską surašyti į rašinį, kompiuteryje pasitikslinant tik pažodinę citatą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s