Kur miega troleibusai

Vakare troleibusai lekia į savo „poilsio“ vietą – 1-ąjį arba 2-ąjį parką. Kas tai per mįslingos vietos? Kadangi neseniai troleibusams Vilniuje sukako 60 metų, teko ten apsilankyti.

Nuo pirmųjų troleibusų pasirodymo Vilniaus gatvėse jau sukako 60 metų. 1956 metų lapkričio 6 diena – savotiškas Vilniaus troleibusų gimtadienis. Jubiliejaus proga suorganizuota atvirų durų diena 1-ajame troleibusų parke. Trumpai pasidalysiu savo įspūdžiais penkiuose skyreliuose.

Retro – Išsirikiuot! – Maršrutų numerių slaptavietė – Prikelti naujam gyvenimui – Reti svečiai

1. Retro

Be apsilankymo parke, taip pat teko laimė pasivažinėti legendiniu troleibusu Škoda 9Tr (nuotr. kairėje), kurių gatvėse jau nebėra. Dabar tai proginė transporto priemonė, kurią galima išsinuomoti vakarėliams vietoj kokio limuzino! Škodų 9Tr visame pasaulyje buvo apie 7300. Tėvams ir močiutėms jo vaizdas puikiai pažįstamas. Vilniuje juos po truputį pakeitė daug tobulesnės Škoda 14Tr (nuotr. dešinėje). Pirmą kartą gyvenime teko pasivažinėti Škoda 9Tr ir galiu pasakyti, kad važiavimas tikrai nepatogus! Blogai ir vairuotojui – dabar visame Vilniuje tokį troleibusą vairuoti moka vos 4 žmonės. Ten, kur kontaktinio tinklo linijos išsišakojimai ar kryžmės, troleibusas važiuoja trūkčiodamas. O kai Žvėryne pradėjome skrieti kiek greičiau, ūsai iškart nukrito. Škoda 14Tr važiavimo greitis ir komfortas nepalyginamai didesnis! Žinoma, dabar technologijos ištobulėjo taip, kad tuomet labai modernios ir patogios Škodos 14Tr dabar atrodo beviltiškai pasenusios. Deja, kol kas jos vis dar sudaro Vilniaus troleibusų daugumą, o nauji troleibusai neperkami…

20161103_125527

2. Išsirikiuot!

Evakuacijos planas kartu yra ir troleibusų išrikiavimo planas. Yra tam tikra tvarka, pagal kurią reikia išrikiuoti į reisus išvažiuojančius troleibusus. Kadangi troleibusai turi laidus, geriau iškart juos išrikiuoti paeiliui, kad paskui nereiktų kažkaip apvažinėti priekyje stovinčių. Yra ir rezerviniai troleibusai, išvažiuojantys, kai kažkuris kitas sugenda.

20161103_143831

20161103_125545

3. Maršrutų numerių slaptavietė

Yra vieta, kur vairuotojai palieka maršrutų lenteles. Yra po lentynėlę kiekvienam maršrutui. Beje, 11 maršrutas jau senokai panaikintas, toj lentynėlėj tikriausiai jau kitų maršrutų numeriai.

20161103_143605

4. Prikelti naujam gyvenimui

Remonto dirbtuvėse atliekami kosmetiniai ir kapitaliniai remontai. Darbininkai čia pluša ištisą parą, nes troleibusus kartais reikia pataisyti per naktį. Kadangi naujų troleibusų Vilnius nesugeba įsigyti, tenka vargais negalais gelbėti senąsias Škodas, nors, žinoma, remonto prireikia ir jau virš dešimtmečio skaičiuojantiems Soliariams. Blogiausia, kad yra transporto priemonių trūkumo grėsmė – per pastaruosius kelerius metus buvo parduota nemažai važiuojančių troleibusų, o sugedę supjaustyti į metalo laužą…

20161103_151031
Remonto dirbtuvės
20161103_152630
Troleibuso priekis

5. Reti svečiai

Ar pastebėjote, kad Vilniuje yra „dvigubų“ troleibusų? Jų yra vos keli. Dėl TSRS griuvimo Vilnius nespėjo gauti kelių dešimčių tokių Škodų 15Tr.

0-112178
Dvigubas troleibusas – Škoda 15Tr

O ar esate girdėję apie Lietuvoje surinktus troleibusus Amber? Atnaujinti parką savarankiškai surinktais troleibusais būtų daug pigiau negu pirkti jau pagamintus. Bet dienos šviesą išvydo tik du Amber troleibusai – kartais jie šmėkšteli gatvėmis. Paslaptėlė: jų kėbulas nėra originalus, todėl masinis surinkinėjimas galėjo užtraukti bėdų…

 

20161103_152600
Ekstremalūs pokyčiai
20161103_151830
Ūsai

20161103_151142

* * *

Apskritai vaizdelis liūdnas. Troleibusai Vilniuje užmirštami, sistema nevystoma ir netgi naikinama. Išsivysčiusios šalys kaip tik skatina elektrinį miesto viešąjį transportą, o Vilnius sugeba tik pirkti dyzelinius autobusus. Ar žinote, kad troleibusų Vilniuje po 2013 metų sumažėjo penktadaliu (apie 40 vnt. mažiau)? Žiemos sezono metu darbo dienomis 2011 m. į gatves išvažiuodavo 231 troleibusas, o 2016 m. – 188 troleibusai.

Natūralu, kad brangsta troleibuso nuvažiuoto kilometro savikaina (nes tam pačiam kontaktiniam tinklui tenka mažiau troleibusų). Vėliau šis faktas bus dar ne kartą pasitelktas pagrindžiant nuomonę, kad reikia pirkti vien autobusus ir didinti jų skaičių. Kontaktinis tinklas praktiškai nerekonstruojamas, jau seniai planuotos papildomos linijos Ateities g. ir į Santariškes netiesiamos. Panašu, kad palaipsniui troleibusai bus išnaikinti.

Gal sakysite, kad troleibusai – sena technologija. Taip, tai ne pastarųjų dešimtmečių išradimas. Tačiau troleibusai patikimi, ekologiški ir efektyvūs, lyginant su elektriniais autobusais. Europoje daugybė miestų su troleibusais – ir Šveicarijoje, Austrijoje, Vokietijoje, Ispanijoje. Čia ši transporto priemonė nepraranda savo populiarumo ir neapleidžiama. O kas gi atsitiko postsovietinėse šalyse? Čia laukinis kapitalizmas ir noras viską išparduoti sužlugdė elektrinį viešąjį transportą. Štai Gruzijoje, vidurinės Azijos šalyse išnyko nemažai troleibusų sistemų. Troleibusai naikinami praktiškai tik skurdžiose šalyse, kurios neturi normalaus viešojo transporto ir kuriose klesti privatūs maršrutiniai taksi. Neinvestuojama, apleidžiama, o po to išardoma.

Įsivaizduokit tokią situaciją – staiga pradedat nevalyti dantų vienoje burnos pusėje. Nevalote, nevalote. Praeina metai, dveji. Po penkerių metų nusistebite, kodėl tie dantys tokie nešvarūs ir sugedę. „Tie dantys – vien rūpestis… Gal geriau tegu juos išrauna!“ Koks sveiko proto žmogus taip elgtųsi? Tačiau taip elgiasi Vilniaus miestas, nesirūpindamas troleibusų sistema. Dabar yra laikas, kai dar galima viską išgelbėti.

Siūlau paskaityti

#1

Labiausiai rekomenduoju šį išsamų troleibusas.lt straipsnį apie kontaktinį tinklą.

„…troleibusų technologija, nors kai kurių asmenų vertinama kaip primityvi ir atgyvenusi, iš tiesų nėra tokia jau paprasta, ir vien perprasti kontaktinio tinklo sistemą nėra lengva. Tuo galėsite įsitikinti perskaitę šį įrašą, kuriame, kad dar labiau nesusuktum galvos, dar nėra paminėta daugybė niuansų ir individualių sprendimų.“

Straipsnis čia: Troleibusų kontaktinis tinklas Vilniuje

Beje, siūlau sekti Judėjimo už troleibusus Vilniuje feisbuko puslapį.

#2

Net jeigu per daug nesidomite susisiekimo problemomis, siūlau paskaityti mano straipsnelį apie realią Lietuvos situaciją su automobiliais ir viešuoju transportu: Pakeliui į automobilinę vergovę.

#3

Keletas kitų tinklaraštininkų taip pat yra apsilankę troleibusų parke, tik gerokai anksčiau, nei aš:

 

P. S. Važiuojant Škoda 9Tr teko išgirsti įdomių istorijų. Galbūt kada nors ateity įkelsiu vaizdo įrašą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s