Kodėl reikia atsisakyti automobilių

Gyvenimas keičiasi. Technologijos tobulėja. Prastus, neefektyvius dalykus pakeičia tobulesni. Bet ar visada? Nuolatinis pelno siekimas gali sutrukdyti civilizacijai eiti į priekį. Pavyzdžiui, automobiliai – labai puiki transporto priemonė retai apgyvendintose teritorijose. Deja, didmiesčiuose, kur didelis gyventojų tankumas, daugeliui ji kelia galvos skausmą. Žmonių skaičius toliau auga, miestiečių daugėja, o transporto sistema beveik nepasikeitė. Štai kur problema!

[Pastaba (2017-07-17): apie automobilių ir transporto problemą neseniai parašiau daug platesnį įrašą Pakeliui į automobilinę vergovę.]

Vienas galimų sprendimų vystant naujus miestus (ar jų dalis) yra panaikinti automobilius, įdiegti PRT (automatinių elektromobilių, angl. personal rapid transit) ir viešojo transporto (troleibusų, tramvajų, elektrinių ar „MagLev“ traukinių) sistemą. Kadangi esamuose miestuose tai padaryti būtų sudėtinga ir brangu, veiksmingiausiai šis variantas tiktų naujiems megapolių priemiesčiams.

Dalis suplanuotos PRT sistemos jau veikia Masdare, Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Keturviečiai automatiniai elektromobiliai kursuos po visu miestu – po pėsčiųjų gatvėmis ir pastatais, savotiškame „miesto rūsyje“. Keleiviams reikės ateiti į artimiausią stotį (ne toliau kaip 250 m), pasirinkti kelionės tikslą, įsėsti į automobiliuką ir palaukti, kol atvyks į reikiamą vietą. Transporto priemonės ekologiškos, modernios, važiuoja vidutiniškai 25 km/h greičiu, bet gali įsibėgėti ir iki 40 km/h. Orientuojasi aplinkoje pagal kelyje įtaisytus magnetus. Keliauti saugu, greita ir patogu. Kroviniai taip pat bus transportuojami panašiais elektromobiliais. Virš PRT aukšto bus įrengtos alėjos.

10
Šie automatiniai elektromobiliai kursuoja po Masdaro miesto pėsčiųjų gatvėmis

Kodėl automobiliai miestuose – neefektyvu?

1. Kelionės automobiliu gana pavojingos. Jokios saugumo priemonės, ženklai, socialinės reklamos, greičio ribojimai visiškai nepanaikins avarijų. Tai tiesiog neįmanoma, nes žmogus daro klaidas. Avarijos PRT sistemoje tikimybė beveik nulinė, mat viską vairuoja kompiuteris.

2. Automobiliai yra privati nuosavybė. Tai – vienas didžiausių trūkumų. Labai automobilizuotuose miestuose kone kiekvienas turi nuosavą mašiną. Jie ne tik užkemša kelius ir užima daug vietos (nes dažniausiai automobiliu važiuoja tik pats vairuotojas), bet dar ir pastatomi riogsoti daugiau nei pusę dienos kur nors centre, o likusią paros dalį – prie namų. Bet juk varikliui nereikia pailsėti! Jeigu būtų naudojama PRT sistema, esamos transporto priemonės būtų visą laiką naudojamos vežti keleivius, o ne stovėtų kažkur paliktos bei užimtų ir taip brangią vietą.

3. Vairavimas yra darbas. Negalima blaškytis, užsiimti kita veikla. Daug vairuojant, žmogus pavargsta lygiai kaip po ilgo darbo. Keliaujant PRT elektromobiliu, tramvajumi ar einant pėsčiomis galima atsipalaiduoti ar užsiimti kita veikla, pavyzdžiui, skaityti, žiūrėti filmus, padirbėti ar pailsėti… Taigi, be reikalo neeikvojamos žmogaus jėgos.

4. Lygiai taip pačiai švaistomos jėgos ir laikas, jei reikia taisyti, tvarkyti automobilį ir užsiimti kitokiomis būtinomis procedūromis. PRT atveju, elektromobilius prižiūrėtų ir taisytų robotai ir specialus personalas, o ne niekuo dėtas, keliauti užsimanęs žmogus.

5. Dabartiniuose miestuose dėl gatvių pėstieji yra apriboti. Pirmiausia reikia nueiti iki perėjos ir laukti prie šviesoforo, o taip gaištamas laikas. Jau nekalbu apie saugumą perėjose, sankryžose arba tokius atvejus, kai nesuvaldytas automobilis užmuša šaligatviu einančius žmones. Jeigu automatiniai elektromobiliai ir kitas transportas važinėtų po gatvėmis ir pastatais, visas gatvės lygis liktų tik pėstiesiems ir dviratininkams. Žinoma, reikia protingai atskirti šiuos skirtingais greičiais judančius srautus, tačiau saugumas žymiai pagerėtų.

Galbūt pagalvojote, kad galima ir paprastus automobilius iškelti į požemį. Deja, tai labai neveiksminga. Reikia įrengti labai brangią ventiliacijos sistemą, įtaisyti atitvarus, tinkamai įrengti posūkius, sužymėti ir paženklinti kelią atšvaitais, kelio ženklais… Sąrašas dar nesibaigia. Be to, vis tiek išlieka automobilių minusai – nesaugumas, laiko gaišimas, stovėjimo aikštelių poreikis, neefektyvus stovėjimas. Automatiškai save vairuojantiems elektromobiliams nereikalingi nei kelio ženklai ir atšvaitai, nei milžiniškos stovėjimo aikštelės prie kiekvieno pastato. Žmogiškasis faktorius pašalintas.

PRT sistema gali pervežti mažiau keleivių nei paprastas viešasis transportas, todėl nekombinuojant šių dviejų susisiekimo tipų, išeitų šnipštas. Didesniems atstumams įveikti prireiktų požeminio arba antžeminio (ant estakadų) troleibuso/tramvajaus/metro, nes PRT elektromobilio greitis iki 40 km/h, o tramvajaus/metro – žymiai didesnis. Tramvajų/metro stotys sutaptų su PRT stotimis, todėl atsirastų persėdimo galimybė. Keleivių srautai pasiskirstytų tolygiai.

2011 m.

Papildymas (2016-08-07): žinoma, šita vizija utopinė. Vis dėlto siekiau parodyt, kad, žvelgiant apskritai, automobiliai nėra pats efektyviausias transportas, kad ir kaip Amerikoje ar Lietuvoje yra išgarbinti ir dievinami.

Papildymas (2017-07-17): nuo 2011 m. praėjo daug laiko. 2017 m. šia tema parašiau daug platesnį įrašą pavadinimu Pakeliui į automobilinę vergovę.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s