Greitieji troleibusai Kite

Ekvadoro sostinėje Kite nuo 1995-ųjų veikia gan neįprasta BRT (greitojo viešojo transporto) sistema El Trole (ispaniškai – troleibusas). Atskirtomis nuo automobilių juostomis kursuoja sudvejinti troleibusai.

Pirmieji greitieji troleibusai

1990-aisiais miestas peržengė milijono gyventojų ribą, bet neturėjo geros viešojo transporto sistemos. Šimtai mažos talpos autobusų zujo gatvėmis ir teršė aplinką. Buvo siūloma įdiegti tramvajų, bet planų atsisakyta dėl didelės kainos ir į UNESCO paveldo sąrašą įtraukto senamiesčio išsaugojimo.

1992 m. valdžia patvirtino planą (Plan Maestro), pagal kurį autobusų srautas buvo nukreiptas nuo miesto centro į naujus šiaurės ir pietų autobusų terminalus, o dyzelinius ir dujinius autobusus gatvėse Avenidas 10 de Agosto ir Maldonado pakeitė troleibusai, važiuojantys atskirtomis nuo automobilių eismo juostomis. Senamiestyje maršrutas driekėsi vienpusio eismo gatvėmis. 11,2 km ilgio troleibusų liniją turėjo aptarnauti 54 sudvejinti troleibusai.

Nuo 1995 m. Kalėdų pirmieji 14 atgabentų troleibusų pradėjo nemokamai vežti žmones 4,5 km ilgio maršrutu. Kitų metų sausio 8-ąją paslauga apmokestinta. Pagaliau balandžio 21 d. visi 54 troleibusai pradėjo kursuoti pilnu maršrutu.

Maršruto galinėse stotelėse (minėtuose autobusų terminaluose, isp. estacion) baigiasi priemiestinių autobusų maršrutai, tad keleiviai gali iškart persėsti į troleibusus. 2000 m. balandžio 30 d. linija pratęsta penkiais kilometrais, troleibusų parką papildė dar 59 troleibusai. 2008 m. linija pailgėjo dar 2,5 km ir pasiekė didžiulę Quitumbe tarpmiestinių autobusų stotį. Reikia pridurti, kad Kitas yra ištįsęs – jo ilgis 25 km, o plotis 5 km.

Ypatybės

Vienoje atkarpoje troleibusai važiuoja priešingai eismui.

Taip padaryta, kad reikėtų statyti tik vieną stotelės paviljoną tarp troleibusų juostų, o ne du paviljonus troleibusų juostų šonuose. Ši priešingo eismo sistema vėliau įrengta ir dviejuose Venesuelos miestuose, imant Kitą kaip pavyzdį.
Dabar 18,7 km ilgio maršrutą aptarnauja 113 sudvejintų troleibusų, kurių kiekvienas gali pervežti iki 166 keleivių ir turi dyzelinį variklį. Juo naudojantis troleibusai važiuoja į parką, iki kurio nėra kontaktinio tinklo.
Linijoje yra 39 stotelės, įrengtos vidutiniškai kas 550 m. „Vielabraukiai“ lekia maždaug 40 km/h greičiu, o kartais pasiekia ir 50-55 km/h greitį. Troleibusai važiuoja 1-2 min. intervalu nuo 6 val. ryto iki vidurnakčio. 2005-aisiais pervežta 75,6 mln. keleivių, o per vieną darbo dieną – vidutiniškai 242 tūkst. Tokį populiarumą galbūt lemia pigumas, mat El Trole bilietų kaina 50% mažesnė nei kitų autobusų.
El Trole turi visoms BRT sistemoms būdingų bruožų: troleibusų naudai sureguliuoti šviesoforai, bilietus reikia įsigyti prieš įlipant, stotelėse. Stotelės įlaipinimo platforma aukšta, vienodame aukštyje su durų apačia. Atvažiavus troleibusui, po kiekvienomis durimis ant platformos nusileidžia specialus „padėklas“ (bridge plate), kad neliktų tarpo tarp troleibuso ir platformos.

Nuotraukos

Matosi „padėklai“ neįgaliesiems
Vairuotojai dėvi uniformas
Stotelė (isp. Parada) „La Y“
„Santa Clara“ stotelė
Kai kur troleibusų juostos tęsiasi kelio pakraščiu
Kad iš juostų viduryje gatvės patektų į esančias šone, troleibusai turi persirikiuoti naudodamiesi bendromis juostomis
Siauroje senamiesčio gatvelėje
Dalis atkarpos, kurioje troleibusai važiuoja prieš eismą. Šioje gatvėje leidžiamas ir automobilių eismas, bet su sąlyga, kad jie turi važiuoti taip pat! Dešinėje taip pat matosi įspėjamasis ženklas apie priešinga kryptimi važiuojančius troleibusus.

* * *

El Trole yra tik dalis Kito BRT sistemos MetrobusQ, kurią dar sudaro 2 sudvejintų autobusų maršrutai.

Papildymas 2017-08-05: Lietuva sparčiai automobilizuojasi ir atsikrato viešojo transporto! Plačiau – Pakeliui į automobilinę vergovę.

Dar apie troleibusus: Pati mažiausia troleibusų sistema ir pirmi greitieji autobusai pasaulyje!

 

Nuotraukos iš www.tramz.com

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s