Jungtiniuose Arabų Emyratuose, Abu Dabyje, statomas beatliekinis ir CO2 neišmetantis miestas.

Masdare (Masdar – مصدر – arabiškai šaltinis) bus ne tik ekologiškai suplanuoti gyvenamieji pastatai, parkai, bet ir verslo ir mokslo įstaigos, jame įsikurs Pasaulinė atsinaujinančios energijos agentūra (IRENA), Masdaro mokslo ir technologijos institutas. Mieste gyvens apie 50 000 pastovių gyventojų ir 60 000 darbuotojų, atvykstančių iš kitur.
Pastatų projektuotojai sėmėsi įkvėpimo iš tradicinės arabų architektūros, tačiau diegė kuo daugiau ekologiškų technologijų, kad gamta būtų kuo mažiau paveikta.
Susisiekimas
Tarpmiestinį susisiekimą užtikrins skersai visą Masdarą kertantys Abu Dabio tramvajaus (light rail) bėgiai, o pačiame mieste – greitojo asmeninio transporto sistema, arba PRT (personal rapid transit). Po miesto pastatais ir gatvėmis „paslėptas“ nulinis aukštas, kuriame važinėja elektrinės keturvietės transporto priemonės. Norint kur nors nuvažiuoti, reikia ateiti į PRT stotelę (tai yra, nusileisti žemiau gatvės lygio), įlipti į elektromobilį, pasirinkti kelionės tikslą ir atsipūsti – automobiliukai važiuoja be vairuotojo, grindyse įtaisytų magnetų pagalba. Visame mieste bus įrengta 150 PRT stotelių, iki kurių reikės eiti ne daugiau 250 m.

Taigi, gatvės lygis bus skirtas tik pėstiesiems, kurie nekentės nuo teršalų ir bus saugūs. Mieste bus gausybė aikščių, skverų, parkų ir kitų viešųjų erdvių, kanalų vanduo jose vėsins orą. Masdare nebus itin atvirų plotų, o gatvelės bus gan siauros siekiant apsisaugoti nuo kaitrios saulės.
Miesto vizija
Investuojančios kompanijos įkurs mokslo ir tyrimų įstaigas, biurus, lengvąją pramonę ir taip skatins Masdaro augimą.

Miestas statomas taip, kad karšti vėjai neprasiskverbtų į jo vidų, o medžiai sulaikytų smėlį ir dulkes. Iš šiaurinės pusės miestas atviresnis, nes iš ten dažniausiai pučia vėsūs vėjai.
Už perimetro elektrą gamins saulės, vėjo, šiukšlių perdirbimo jėgainės. Čia atsiras pirmoji pasaulyje vandenilio jėgainė ir anglies dioksido kaupimo jėgainė. Įsikurs ir vandens gėlinimo įmonė, mat jis bus gaunamas iš jūros. Vanduo bus perdirbamas kuo daugiau kartų, net iš rūko ir drėgmės jis bus surenkamas ir panaudojamas.
Masdaras sunaudos 3/4 mažiau energijos, 2/3 mažiau vandens nei paprastas miestas, o šiukšlių bus 3/4 mažiau.
Šiuo metu pastatyta maža dalis miesto, veikia keletas PRT stočių. Daug smalsuolių jau girdėjo ar net pabuvojo šitame neįprastame mieste.
2010 m.
* * *
Papildymas po n metų: kartą dvyliktoje klasėje per geografijos pamoką vartinėjau vadovėlį ir aptikau visą puslapį apie Masdaro miestą. Gerokai nustebau kai kuriuose sakiniuose atpažinęs savo straipsnio formuluotes. Tiesa, prie šaltinių mano tinklaraštis nebuvo nurodytas, tačiau ir sakiniai buvo panaudoti ne visi. Šiaip ar taip, pasirodo, įmanoma rašant mėgėjišką tinklaraštį tuo pačiu sau rašyti vadovėlį, iš kurio pats po kažkiek metų mokysiesi 🙂
Koks buvo rytdienos miestas? | Pakeliui į automobilinę vergovę | Kaip turėtų atrodyti mūsų blokiniai rajonai